A híres dán író, Hans Christian Andersen 1844-ben publikálta A hókirálynő című meséjét - többek között ez ihlette a Walt Disney Stúdió sorrendben 56. egész estés rajzfilmjét, ami idén elnyerte az Oscar-díjat.
A történet akár egy X-Men-spinoffnak is beillene (ahol Bobby Drake, alias Jégember a főszereplő): miután gyerekkorában felfedezte különleges, fagyasztó képességét, egy - szerencsére komoly következmény nélküli - balesetet követően Arendelle hercegnője, Elsa elzárkózik a külvilág elől, nehogy húgában, Annában, vagy bárki másban kárt tegyen. Évek telnek el úgy, hogy a korábban elválaszthatatlan nővérek közé mély szakadék épül ki. Szüleik halála után Elsa lesz az új királynő, ám a koronázási ünnepség estjén a kontrollálatlan adottságaitól megrémülve a hegyekbe menekül. Anna a neki nagyon tetsző Hans hercegre bízza a királyságot, és testvére keresésére indul, hogy visszafordítsa a királyságot örök fagyba fordító varázslatot. Út közben találkozik Kristoff-fal és hűséges rénszarvasával, Svennel, akik a segítségére lesznek. Számtalan kaland és veszély, no meg egy beszélő hóember kísérik a fiatal nők útját, míg végül sikerül visszahozniuk a nyarat Arendelle-be.
Igazán üdvözítő, hogy az egércég el merte hagyni az idegesítő momentumokat (nincsenek pl. cuki kisállatok), hiszen egy jó forgatókönyvnek eleve nincs szüksége ilyen hatásvadász elemekre, bőven elég (sőt több), ha a szereplők motivációi világosak, a karaktereik megfelelően kidolgozottak, és ekkor még az sem probléma, ha klisékből vannak felépítve. A tipizálás ebben az esetben cseppet sem hátrány, és különben is, a Disney már évtizedek óta ugyanazt a történetet meséli, csak más külcsínnel, a mondanivaló azonban majdnem mindig ugyanaz, mégsem mindegy, hogy mindezt hogyan tálalják. A Jégvarázs egy újabb jó példa arra, hogy felesleges túlzások és ripacskodás nélkül is lehetséges.
Bár a női főszereplő nem újdonság egy Disney-filmben (Pocahontas, Mulan, A kis hableány stb.), Elsa és Anna ezúttal nem átlagos lányfigurák; magyarán szólva nem a szokásosan bájos, csacska mellékszereplők, akiket a "hős" férfiaknak meg kell menteniük (hogy aztán erre legyen kihegyezve az egész történet és dramaturgia - pl. Aladdin), hanem "saját jogon" válnak a történet központi alakjaivá, nekik kell legyőzniük a saját nehézségeiket, és nekik kell áldozatot hozniuk, hogy ügyüket sikerre vigyék.
Persze nem lenne a Disney az, ami, ha nem lenne mindebbe belekeverve egy szerelmi szál, ugyanakkor a férfi szereplők ezúttal kissé a háttérbe húzódnak, hogy helyet adjanak a nőknek - bár nem egy fordulat és feszültségforrás is az ő tetteikből származik.
Ha a nők nem is, de Kristoff tipikus Disney-szereplő, az ő dramaturgiai szálja tekinthető az egyik leginkább megszokottnak, ámde épp emiatt működik is (eleinte nem kedvelik egymást Annával, de aztán ez megváltozik). Hans herceg egyfajta szándékos önreflekció, hiszen eleinte ő is épp olyan figura, mint az elmúlt, számtalan év hasonszőrű karaktere, ám a pálfordulása (ez talán egy kicsit lehetett volna kidolgozottabb) szépen sutba is dobja az összes elvárást vagy legyintést, hogy "na, egy újabb ugyanolyan bájgúnár!".
Érdekes momentum a történetben amúgy, hogy nincsen kifejezetten negatív szereplő, aki ellen harcolni kell (és ami kb. a világ legrégebbi irodalmi és filmes dramaturgiai húzása), bár akad azért valaki, aki a végén megkapja a magáét, de a cselekmény mégis sokkal inkább Elsa és Anna személyiségfejlődéséről szól. Ebből a szempontból előbbi kicsit talán másodhegedűs, még ha a film marketingje nem is ezt sugallja.
Az igazi prímet a mellékszereplők viszik, noha a showt azért nem lopják el a főhősöktől teljesen, de a film során mégis hozzájuk fűződnek a legjobb pillanatok, ráadásul a moziból kijövet (vagy a lejátszót kikapcsolva) is örömmel gondol vissza rájuk az ember - különösen a csacsogó hóemberre, Olafra, aki a stúdió alighanem valaha megalkotott egyik legkedvesebb és legviccesebb figurája. Szellemessége egyszerre fakad a megjelenéséből és annak sajátosságaiból, de a személyisége is megfelelően ki lett alakítva - és még az sem baj, hogy olykor kimondja a nyilvánvalót, amire normál esetben az ember önmagától is rájönne, viszont hozzá fűződik az egész film legszebb és legmeghatóbb szövege is (amit a kandalló előtt mond).
A legmulatságosabb pillanatok mindenképpen Olafhoz köthetők tehát, de nem marad le tőle nagyon Sven, a rénszarvas sem, aki bár beszélni nem tud, de kommunikációs eszköztára így is maximálisan képes a szándékait és "mondanivalóját" közvetíteni. És persze ott vannak a trollok, Kristoff családja és szerelmi tanácsadói, akiknek kisebb, de annál fontosabb szerep jut a történetben (plusz egy dal is).
Van természetesen "kötelező" hepiend, ám ezúttal ez is meg lett egy kicsit csavarva a megszokotthoz képest, így nyugodt szívvel kijelenthető, hogy a Jégvarázs sok szempontból valódi újdonsággal szolgál, és nem csak a bejáratott, ismert húzásokkal dolgozik. Ez feltétlenül egy követendő út a Disney számára szerintem.
A technikai megvalósítás egészen elképesztő. A fizikai szimulációk, a szél, a jég, de főleg a hó, a szereplők ruháinak mozgása, Sven szőrzete, az emberek haja, a tájképek lenyűgözőek, simán felveszik a versenyt az etalonnak számító Pixar-alkotásokkal (bár az is Disney-leánycég, szóval házon belül megoldják a dolgot...).
Sokan szoktak fanyalogni, hogy minek kell egy rajzfilmben (többször is) énekelni, ám az animációs mese egy különleges műfajkeverék, ahol a szereplők "lelkiállapota" szinte megköveteli, hogy érzéseiket ne csak sima próza útján fejezzék ki. A zene- és/vagy dalbetétek ráadásul remek alkalmat nyújtanak sok látványelem bemutatására is, amiben a Disney egyáltalán nem szűkölködik. A legismertebb zenei betét minden bizonnyal a Let it go című dal, ami szintén Oscart nyert idén.
Szó szerint varázslatos és bájos film tehát a Jégvarázs, ami megidézi és visszahozza gyerekkorunk legszebb, klasszikus meséit és azok hangulatát. Megtekintése nem csak gyerekek számára ajánlott - és érdemes megvárni a stáblista utáni jelenetet.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése