2014. július 22., kedd

Filmes autók


Amióta egy élelmes - és mások szerint minden bizonnyal hibbant - ember kitalálta, hogy ló helyett valamiféle gépezet segítségével kívánja meghajtani a szekerét, megkezdődött az automobilok, vagy röviden autók korszaka. Bár nem célszerű a Wikipediát az információforrások Szent Gráljának gondolni, sok esetben azért egész jól összefoglal bizonyos témákat, így az autókról is sok érdekességet lehet olvasni. E szerint már a 18. század végén voltak gőzhajtásos, géperejű járművek, aztán később jött Benz, Ford, a többi pedig már technikatörténet.
A filmipar hajnalán sok rendező jött rá arra, hogy a kocsik kiválóan használhatóak például üldözéses jelenetekben, vagy akár gegek forrásaiként is. Az évek során aztán - főleg persze az amerikaiaknál - az autó számos esetben központi, de akár fő- "szereplővé" lépett elő - és arra is sok példa akad, hogy egy-egy film vagy sorozat sikeréhez nem kis részben járult hozzá valamilyen járgány, mert nem csupán egyik helyről juttatta a másikra XY színészt, hanem "saját jogán, önmaga miatt" kedvelték meg a nézők. Nem egy négy- (vagy több) kerekű aztán az évek-évtizedek során ikonikussá magasztosult, és akár az adott filmet sem muszáj megnézni ahhoz, hogy csak a kocsi láttán kapásból tudjuk, miről van szó.

Lássunk hát néhányat - a teljesség igénye nélkül - a jobban-kevésbé ismert filmes autókból!
A némafilmkorszakból két autós filmre emlékszem, az egyik a Keystone zsaruk csapatának blődlije. A kelekótya egyenruhások az 1910-es években szórakoztatták a közönséget, és mai mércéhez képest is eléggé veszélyes kaszkadőrmutatványokat mutattak be - melyekben gyakran szerepelt az autójuk.

 
A másik a híres komikus, Snub Pollard It's a gift című, 1923-as alkotása, melyben a bohókás feltaláló egy "mágneses meghajtású" kocsival rendelkezik.

*****************************************************************

Mielőtt George Lucas elkötelezte volna magát a messzi, messzi galaxis mellett, leforgatott egy kiváló, hiteles korrajznak is beillő autós-zenés filmet, az American graffitit. Az erősen önéletrajzi ihletésű alkotásban sok kocsi tűnik fel, a legemlékezetesebb mind közül azonban Milner sárga hot rodja, ami egy erősen átalakított, 1932-es Deuce kupé. A kifejezetten a film kedvéért épített gépcsoda rendszámra THX 1138, ami Lucas első mozijára utal. A kocsi építéséről bővebben olvashatsz itt.

A Zöld Darázs már jóval a 2011-es mozifilm előtt is kedvelt, álarcos hős volt, aki először még rádiójátékokban tűnt fel az 1930-as években. A képregény-, majd a későbbi tévésorozatok közül kiemelkedik az 1966-os széria, melyben Bruce Lee játszotta a Darázs segítőjét, Katót. Az igazságosztó páros egy 1966-os Imperial Crown szedánnal közlekedett, ami a szerény The Black Beauty (Fekete szépség) névre hallgatott. Két valódi kocsit alakítottak át és használtak a forgatások során, melyek így képesek voltak - a film szerint legalábbis - rakétákat kilőni a fényszórók mögül, de ezen kívül még egy rakás egyéb trükkös szerkentyű volt beépítve.

Az Angyal és az ő fehér Volvo P1800-asa. A rendszámtáblán az ST1-feliratot (mert ugye Simon Templar) viselő jármű annyira megtetszett a címszerepet alakító Roger Moore-nak, hogy később vásárolt egyet magának. Érdekesség, hogy eleinte egy 1961-es Jaguar E-type-ot szemeltek ki a széria alkotói, pontosabban a macskás cég ajánlotta fel a kocsiját a produkciónak, ám később visszalépett, mert mégsem érezte akkora szükségét a márka ilyetén promótálásának. A megüresedett helyre a Volvo ugrott be, és ezzel történelmi lépést tett, hiszen rendkívül megugrottak az eladási számok, a kocsiból pedig a korszak egyik idolja lett.
Az 1970-es években (Return of the Saint) az Angyal végül mégis csak egy Jaguar volánja mögé ült, miután az angol cég rájött, mekkora hibát követett el korábban.

A nevem Martin, Aston Martin. Habár James Bond számtalan autót (és egyéb járművet; tank, sugárhajtású hátizsák stb.) vezetett a regényekben és az azokból készült filmekben, egyik sem lett annyira ikonikus, mint a DB5-ös típusjelű Aston Martin, amelynek régebbi-újabb modelljeit összesen hat moziban lehetett látni (Goldfinger, Tűzgolyó, GoldenEye, A holnap markában, Casino Royale, Skyfall), de feltűnt az Ágyúgolyó futamban is, ahol Roger Moore ült a volán mögött.

A Szupercsapat (The A-team) fekete-piros festésű furgonja Rosszfiú tulajdonában van, és egy 1983-as GMC G-15-ös Vandura. A kicsike automata váltós és egy V8-as dorombol a motorháztető alatt, de van benne telefon, napfénytető, megerősített felfüggesztés (hogy bírja a strapát a csapat akciói alatt) stb. Mivel Rosszfiú utál repülni (főleg, ha Murdock a pilóta, ami többször fordul elő, mint azt R.F. szeretné), nagy szeretettel óvja a kocsiját.

Egyes autóknak nem kell ilyen fajta reklám, de persze nem is árt, ha filmben látjuk őket. Az Austin Mini Cooper a '60-as évek elején mutatkozott be, és ami azt illeti, a Mini egyáltalán nem véletlen elnevezés, lévén a kocsi nincs 700 kiló, hossza meg alig 3 méter. Az 1969-ben készült Az olasz melóban, és később a remake-ben is Minikkel csapatták a főszereplők, úgy mint Michael Caine vagy Mark Walhberg.

Ez a kedves kis autó persze más filmben is feltűnt, például Mr. Bean - nem mindig rendeltetésszerű - használatában. Ha a tipikus angol életformát és szokásokat kell parodizálni, akkor ebben a komikus szériában sem lehet más kocsija a főszereplőnek, mint egy Mini, nem igaz?

A Zöld Darázs mellett az 1966-os év másik híres tévésorozat-szereplője Batman volt, aki egy máig nagy rajongással övezett kocsival - a Batmobile-lal - sietett a bűncselekmények helyszínére. A kultikus Lincoln Futurama egy koncepcióautó volt, amit a széria kedvéért alakítottak át; például az eredeti motort kicserélték egy sokkal strapabíróbb Ford Galaxie-erőforrásra, de a felfüggesztést is megerősítették az akciójelenetek kedvéért. A denevéres karosszéria mellett egyéb - működő - eszközöket is beépítettek a több mint két tonnás jószágba, pl. gázturbinát, lopásgátlót, telefont, tűzoltókészüléket, füstgépet stb.

1989-ben Batman új autót kapott a filmekben, mégpedig egy átalakított Chevrolet Corvette-et, amit egybeépítettek egy Impalával, plusz versenygumikat raktak az egyedi felnikre. A 8-hengeres, utánégetős motor mellett a kétüléses pilótafülke is egy vadászgépet idéz.
A kocsiban van CD-rekorder, fedélzeti számítógép, két Browning géppuska, bombatároló, acélkábel az éles kanyarokhoz, valamint egy speciális, kiereszthető "talp", aminek segítségével a kocsi képes 180° fokban, egy helyben megfordulni. A páncélborítás és a pajzsok szintén az alapfelszereléshez tartoznak.

A Spinnernek nevezett repülő rendőrkocsi a Szárnyas fejvadászban volt látható. A helyből le- és felszállni képes jármű kerekekkel is rendelkezik, ilyen "üzemmódban" a földön is tud haladni.
A kocsit az a Syd Mead tervezte, akinek többek között a Tron "fénymotorjait" is köszönhetjük, de ezen kívül még számos film látványvilágának és futurisztikus járműveinek megalkotásában is részt vett.

Bár A bolygó neve: halál (Aliens) rögzített helyen, az LV-426-on játszódik, de azért így is feltűnik benne egy durva kinézetű, robusztus, páncélozott katonai jármű, az M577 Armored Personnel Carrier - röviden: APC.
Eredetileg repülőgépek vontatására terveztek (azért ennyire lapos, hogy beférjen a géptestek alá - ilyenek húzták a Heathrown a Boeing 747-eseket, amiknek 360 tonna a súlyuk), a teljes "neve" pedig Hunslet Engine Company, Air Towing Tractor, Model ATT77Az eredetileg 72 tonnás gép súlyát sokkal barátságosabb, 28 tonnára csökkentették a film kedvéért. Hossza közel 10 méter, több mint 630 lóerős, és négykerék-meghajtással akár 60 km/h-val is tud haladni a beépített, gázturbinás motor segítségével.
Az Alien-univerzumban ez a gépszörny amolyan mozgó katonai bázis, csapatszállító, és fegyver is egyben; van benne hő- és mozgásérzékelő, radar, zártláncú videórendszer stb. A forgatáshoz egy méretarányos, távirányítású modellt is építettek.

Sötét van és napszemüveget viselünk. Elwood és Jake Blues, a két csirkefogó isteni küldetésben jár, hogy megmentsék az árvaházat, ahol nevelkedtek, ehhez viszont pénzre van szükség, mégpedig sok pénzre. Hőseink ezért turnéba kezdenek, de aztán összetűzésbe keverednek egy rakás nácival, a rendőrséggel, a hadsereggel, ezért menekülniük kell, és ehhez kapóra jön egy lerobbant rendőrautó, a Bluesmobile, ami egy 1974-es Dodge Monaco szedán.
A The Blues Brothers egy ideig rekorder volt minden idők legtöbb összetört autójával, hiszen több tucat kocsit borítottak egymásra az egyik jelenetben. A Bluesmobile-t összesen 13 jármű "játszotta", és mindegyiket valamilyen speciális funkció szerint alakítottak át; pl. száguldáshoz, ugratásokhoz vagy darabokra eséshez.


Minden idők egyik leghíresebb autósüldözése a Bullitt című filmhez, azon belül pedig a coolság fokmérőjéhez, Steve McQueenhez fűződik, aki egy gyári zöld színű, 1968-as Ford Mustang GT-390-et vezetett San Francisco dombos utcáin. A maga korában ez a Mustang (nem számítva a klasszikus, piros, 1967-es kabriót) az egyik legnépszerűbb és sokak által leginkább vágyott modell volt, ami nagyrészt a filmnek köszönhető.
A csaknem 11 perces jelenetet három hétig forgatták, és két, azonos kinézetű, de alaposan megerősített kocsit használtak - plusz természetesen az üldöző Dodge Chargert (és annak a "dublőreit"). Az üldözés során az autók esetenként 180 km/h-ás sebességgel is száguldottak.


Stephen King egyik legfélelmetesebb regényében egy autóba költözik egykori tulajdonosának gonosz lelke, ami aztán fokozatosan átveszi az uralmat a Christine nevű, piros, 1958-as Plymouth Fury új gazdája fölött.
A démoni kocsi annyira népszerű volt, hogy más King-regényben is feltűnt (Az), a Macskaszem című filmben pedig látható is volt (egy másik King-figura, Cujo kerget egy macskát a kocsi előtt).


Ó, csak még egy kérdést, uram! - szokta mondani Columbo az ajtóból visszafordulva, hogy aztán valami látszólag lényegtelen információ alapján a helyére kerüljön a gyilkossági ügy utolsó puzzle-darabja. A komolytalan megjelenésű, slampos rendőrhadnagy egy hozzá tökéletesen illő kocsival jár, ami nem más, mint egy 1959-es Peugeot 403-as. Az egyetlen extra benne az URH-rádió, és az, ha elsőre beindul.
A címszerepet alakító színész, Peter Falk személyesen választotta ki a kocsit, miután meglátta a Universal Stúdió egyik parkolójában.


Háp-háp! Gumikacsa és kamionos barátai a(z önkényeskedő) törvény elől menekülnek, végül hatalmas Konvojjá alakulnak az azonos című filmben. A Kris Kristofferson által vezetett monstrum egy MACK RS700L volt, és természetesen többet is használtak a forgatás során - ugyanakkor érdekesség, hogy nem mindig ugyanazokat az évjáratokat és modelleket. Erről bővebben itt olvashatsz.


Magasságos egek! A Vissza a jövőbe-filmek előtt a DeLorean DMC-12-es csak egy kevésbé ismert, limitált példányszámú (alig 9000 épült belőle) angol sportkocsi volt, ráadásul az egyetlen típus, amit a cég gyártott, mielőtt felszámolták volna.
A kocsi legjellegzetesebb ismérve a két, felfelé nyíló, ún. sirályszárny, a fluxuskondenzátor azonban nem szériafelszerelés. A forgatások során több autót is "felöltöztettek" a DMC karosszériájával, és természetesen modelleket is készítettek az akció- vagy trükkjelenetekhez.


Kézi vezérlés! Kézi vezérlés! Maga vezet... Nem csoda, hiszen A pusztítóban látható rendőrautókat egyáltalán nem könnyű dolog kormányozni. A General Motors Ultralite nevű koncepciókocsi a valóságban is létezett, 1992-ben építették kísérleti jelleggel, melynek célja a fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás drasztikus csökkentése volt. Az eredeti tervek szerint olyan autót kívántak létrehozni, amely képes 100 km-t mintegy 2,5 liter benzinnel megtenni. A szénszálas kaszni kevesebb, mint 200 kilót nyomott, a teljes autó pedig kb. 635 kg volt.
A san angelesi rendőrség járőrkocsijaként lett leginkább népszerű, de futurisztikus megjelenése miatt más sci-fikben is feltűnt, így például az egyik seaQuest DSV-epizódban és A kétszáz éves emberben. Gyaníthatóan ezekben nem árasztotta el borotvahab a vezetőfülkét...


Két hülye egy autóban, plusz egy odacelluxozott fejű, halott papagáj. Hát persze, hogy ez a Dumb és Dumber, melyben a Jeff Daniels által alakított lökött kutyakozmetikus egy olyan furgonnal jön-megy, amely már messziről hirdeti mestersége címerét.
Ez a kocsi egy 1984-es Ford Econoline; hathengeres és 114 lóerős, bár ember legyen a talpán, aki a ráaggatott kiegészítők alatt felismeri az eredeti modellt.


Alighanem az egyik legismertebb és legnépszerűbb francia kocsi az ezerarcú bűnözőkirály, Fantomas 1965-ös Citroën DS-19-e, ami a Fantomas visszatér című filmben kelt szárnyra a beépített sugárhajtóműveknek köszönhetően - Juve felügyelő nagy bosszúságára. Ha-ha-ha...


Az ötödik elem a francia filmipar egyik legdrágább, de egyben legsikeresebb produkciói közé tartozik. Corben Dallas repülő taxiját és a szintén nem földhözragadt rendőrautókat - egy kollégája hathatós közreműködésével - a francia képregény-fejedelem, Jean Giraud, alias Moebius tervezte.
A filmben természetesen főleg számítógépes animációk láthatók, de életnagyságú modelleket is használtak - például a közeli felvételekhez.


Men in Blackben a J ügynök által nemes egyszerűséggel csak Ford Szarerának nevezett, szolid kinézetű autó valójában egy 1987-es Ford LTD Crown Victoria, és ha valaki a külseje alapján próbálja megítélni, az bizony alaposan téved. Ha nem hiszi, csak nyomja meg a piros gombot.



Én és a Magnum. Pontosabban: Thomas Magnum és az ő tűzpiros, 1977-es Ferrari 308 GTS-e, ami persze nem az övé volt, mert Robin Masters gyűjteményét gazdagította, de a bajszos, hawaii magánszimat előszeretettel villogott ezzel az olasz csodával, aminek láttán természetesen a hölgyek térdei is megremegtek.
A forgatáson több altípust is használtak az ágaskodó lovas márkából (évadonként másikat), melynek súlya nagyjából 1 tonna, a 3 literes motor pedig akár 256 km/h-ás végsebességre is képes felgyorsítani a kocsit.


Ha kósza rém kísért, akkor hívja a Szellemirtókat, akik egyből bepattannak az Ecto-1 névre hallgató, 1959-es Cadillac Fleetwoodba, és már repesztenek is a helyszínre.
Eredetileg egy fiatalabb, ráadásul fekete színű modellt használtak volna a forgatáshoz, ám az operatőr, Kovács László megjegyezte, hogy a zömmel éjszakai felvételek miatt szerezzenek inkább egy világos színű autót. Bár a produkció egy második kocsit is vásárolt, végül a "főszereplővel" oldották meg az összes felvételt. Az Ectomobile-nak is nevezett járgány a film promóciójában is részt vett, amikor New Yorkban fel-alá furikázott vele egy beöltözött statiszta (állítólag több baleset is történt a bámészkodó sofőrök miatt).
A második rész idejére a kocsi meglehetősen rossz műszaki állapotba került, a Brooklyn hídon le is robbant, ami miatt megbírságolták a produkciót, mivel az autó akadályozta a forgalmat (és ezen a hídon nincsen leállósáv).


Túlzás nélkül állítható, hogy a világ legnagyobb példányszámban előállított és legnépszerűbb autói között dobogós helyen áll a Volkswagen Bogár - becsületes nevén: Type 1 -, amit 1938 és 2003 között gyártották.
A Ferdinand Porsche által tervezett népautó (bár állítása szerint Barényi Béla és Ganz József is részt vett a konstrukcióban) máig megőrizte hírnevét, ami mókás megjelenésének, olcsóságának és egyszerű műszaki felépítésének is köszönhető.
Ha filmekről van szó, gyaníthatóan mindenkinek Herbie jut eszébe. 1968-ban debütált A kicsi kocsi kalandjai című filmben. A saját magát kormányozni és gondolkodni tudó Bogár további öt mozifilmben és egy tévésorozatban tűnt fel. További részletek itt.


Bár a szó klasszikus értelmében nem autó, Luke Skywalker X-34-es siklója ugyanazt a célt szolgálja: gyorsan meg lehessen tenni vele két pont közötti távolságot. A film szerint antigravitációs jármű a valóságban egy átalakított 1972-es Bond Bug volt - pontosabban: csak az alváza (vagy képen kívül tartotta egy fémszerkezet), és az utómunkálatok során "emelték" a levegőbe.
Érdekesség, hogy a Baljós árnyakban is látható egy ilyen sikló; ez ugyanazt a jármű, amit az Egy új reményben is használtak, csak átfestették.


Klasszikus filmes autónak közel sem nevezném az Én, a robot futurisztikus Audiját, de mivel a márka eléggé közismert, szorítottam neki helyet ebben a listában.
Az eredetileg Audi RSQ névre hallható koncepciójárművet kifejezetten a film kedvéért tervezték. Legjellegzetesebb ismérve, hogy nem kerekeken, hanem gömb alakú futóműveken gurul, így sokkal szabadabb kormányozhatóságra és irányváltoztatásokra van lehetőség.


A robotvezérlésű JohnnyTaxi a Mars egyik közkedvelt személyszállító járműve a Total Recallban, annál is inkább, mert vezetés közben a sofőrrel kellemesen el lehet csevegni.
A kocsi alapja alighanem egy Volkswagen (talán Bogár?), ennek az alvázára építették rá az üvegszálas karosszériát.


A természet utat tör magának, ezt jól tudjuk, hiszen John Hammond ezt mondta a Jurassic Parkban. A klónozással új életre keltett őslényparkba önműködő, sínen haladó 1991-es és '92-es Ford Expolorer XLT-kkel lehet behajtani.
A filmhez számos Ford terepjárót használtak, mindegyik aszerint átalakítva, hogy a történet éppen melyik fázisában szerepelnek - ennek megfelelő sérülésekkel ellátva.


Az 1982-es, fekete Pontiac Trans AM anélkül is elég dögös kinézetű autó, hogy egy beszélő számítógépet építenénk bele. Michael Long kocsijával mégis ez történik, így jön létre KITT (Knight Industries Two Thousand), Longból pedig Knight lesz, és onnantól kezdve együtt harcolnak a bűn és igazságtalanság ellen a Knight Riderben.
Csak néhány a módosítások közül (a mesterséges intelligencián kívül): turbó-meghajtás, lopakodó-üzemmód, radar, robbanás- tűz- és golyóálló páncélzat és üvegek, fényképezőgép, nyomtató, röntgen stb.
Érdekesség, hogy a kocsi orrán látható vörös futófény a producer, a Battlestar Galacticát is kitaláló Glen A. Larson ötlete volt, hiszen a kultikus sci-fi-sorozatban is hasonló fény látható a cylonok "szeme" helyén.
A forgatáshoz összesen 23 kocsit használtak, sokat a közeli, másokat pedig az akciójelenetekhez, ugratásokhoz. A kocsiról bővebben itt.


A Knight Rider kapcsán alighanem a legtöbbször feltett két kérdés az lehetett, hogy az a kamion, aminek a pótkocsija KITT garázsát és a Knight Alapítvány mobil bázisát rejti, hova megy állandóan és ki a sofőr.
A sorozatban összesen három kamion volt látható: egy 1980-as, majd két 1984-es GMC General - utóbbiak vezetőülése mögött alvófülke is van.


A Hazárd megye lordjaiban szereplő Lee tábornok egy piros Dodge Charger, aminek igencsak jellegzetes kürthangja van. Egy másik fontos tulajdonsága, hogy az ajtók le vannak hegesztve, így csak ki-bemászva lehet elhagyni vagy elfoglalni az üléseket.
A sorozat folyamán több száz autót használtak el, többek között a gyakori ugratásokhoz; ilyenkor a kocsi súlyát drasztikusan lecsökkentették (néhány száz kilóra).


A James Bond-filmekben se szeri, se száma a különféle autóknak, hiszen a gyártók tudják, hogy egy 007-es mozi kiváló reklámlehetőség.
A kém, aki szeretett engem című epizódban volt látható az egyik legkülönlegesebb járgány, mégpedig egy 1976-os Lotus Espirit S1-es, ami képes volt a víz alatt is haladni. A valóságban a kétéltű verzió egy Espirit-vázzal felszerelt mini-búvárhajó volt, de természetesen maketteket is használtak a forgatás során.


A Mad Max-sorozat minden vitán felül a legjobb ausztrál filmek közé tartozik, főleg persze a második rész, amely a trilógia legjobb darabja. A disztopikus történetben számtalan roncs- és "roncs, de azért működő" autót lehet látni, így egy Mack R600 Coolpower nyerges vontatót is, amivel a film végi nagy autósüldözés zajlik.


A főszereplő, "Mad" Max Rockatansky autója a történet szerint egy rendőrjárőr, aminek Interceptor a neve, a valóságban azonban ez egy 1973-as Ford Falcon XB GT kupé, aminek az orrát kicserélték egy, a film kedvéért tervezett üvegszálas elemre. Később ez az alkatrész a sorozatgyártásban is megjelent, mivel annyira népszerűvé vált a film kapcsán.
Ahogy egy autós filmnél lenni szokott, itt is több kocsit használt a stáb, egyet a közeli felvételekhez, egyet pedig az akciójelenetekben. A Mad Max 2 járműveiről itt olvashatsz részletesebben.


Egy vadonatúj, fehér luxus-Mercedes, 2001-jelzéssel, nyitható tetős, valódi bőrülésekkel. Kedvezményes áron vettem, persze kápéért, az unokaöcsém passzolta át, ő vett egy másikat; igazán rendes gyerek az öcsém...
Az Űrgolyhók minden idők legjobb sci-fi-paródiája, ezzel remélhetőleg mások is egyetértenek. Az őrült filmben számos fura jármű tűnik fel (többek között a Millenium Falcon is a Star Warsból), ezek egyike ez a kétszemélyes űrhajó, amit a film kedvéért épített a legendás Dean Jeffries, aki számos filmhez alakított át vagy épített járműveket (pl. többek között a Zöld Darázs autóját 1966-ban, de ugyanekkor a Batmobile tervezésében is részt vett).
Érdekesség, hogy a forgatás befejeztével a "kocsiba" motort szereltek, és amolyan légpárnás siklót alakítottak ki belőle.



Bár a Scooby-Doo-sorozatok és filmek Csodajárgánya nem valódi furgon, a populáris kultúrában elfoglalt helyét mégis jól jelzi, hogy rengeteg autótulajdonos festette le a kedvencét a jól ismert kék-zöld-virágos színekre és mintákra.
Bár a kocsi hátulja általában üres, vagy Shaggy és Scooby utaznak ott, sok epizódban lehet látni, hogy olykor különféle eszközök és felszerelések tárolására is szolgál a raktér, például detektorok, kötelek, lámpások, ásók stb.
A rajzfilmekből nem derül ki (csak egy werkből), hogy a Rejtély Rt. már a kocsi megléte előtt is együtt nyomozott, ám akkor még Daphne apja fuvarozta őket a különböző helyszínekre, később azonban megvásárolta a furgont és a csapatnak ajándékozta (a kocsi így - az általános vélekedéssel ellentétben - nem Fredé, hanem Daphne-é).
A járgány megjelenése teljes egészében a fantázia szülötte, de egyes feltételezések szerint két, 1965-ös Chevrolet furgontól kölcsönözték a kinézetét.


Amikor a két botcsinálta kém, Rosco Frazer, alias Steinberg és Doug O'Riordan, alias Mason a gonosz K1-gyel kerül szembe a Nyomás utána! című Bud Spencer-Terence Hill-komédiában, texasi milliomosoknak adják ki magukat, és egy hatalmas cirkálóval állítanak be egy luxusszálloda elé, ami egy 1958-as Lincoln Continental Mark III-as. A tehenet pedig Brünhildának hívják.


Steven Spielberg első jelentős filmje, a Párbaj eredetileg a tévé számára készült, ám a nagy sikerre való tekintettel moziban is bemutatták, és a jobb filmes iskolákban tananyagként is szolgál ez a remek pszichodráma, melyben a kamion és a személyautó összecsapása szimbolikus magasságokba emelkedik.
Az arctalan ellenség által vezetett ütött-kopott, de annál agresszívabb gépszörny egy 1960-as Peterbilt 281-es, és egy 1948-as Fruehauf tartálykocsit húz maga után.


Sok rendezőnek van valamilyen egyedi stílusvonása, szokása, ami gyakran visszaköszön a filmjeiben. A francia Jean-Pierre Jeunet például sokat dolgozik Dominique Pinon színésszel, és kedveli a sárgásbarna színvilágot, James Cameron szinte minden produkciójában forradalmi trükktechnikákat használ, Tim Burton pedig imádja a groteszk és morbid dolgokat.
Sam Raimi sárga, 1973-as Oldsmobile Delta 88-át pakolja bele minden filmjébe (állítólag még a western Gyorsabb a halálnálba is becsempészte valahogy), így Bruce Campbellen kívül ezt a klasszikus autót is érdemes keresni a Raimi-mozikban.


Milyen a szovjet törpe? Óriás! Az úthenger meg robog, legalábbis ebben az 1977-ben készült magyar tévésorozatban, melyben Józsi (Szabó Gyula), a nagydumás, egykori tengerész-dokkmunkás-istállófiú stb. elindul úthengert szerezni kicsiny falujának, hogy végre legyen igazi út Nyírmadocsán. A korántsem komoly történet csak akkor kezdődik igazán, amikor Józsi megszerzi a csodagépet, és kalandos útra vállalkozva keresztülrobog vele az országon az ő kis rezedaszagú faluja felé.
A címszereplő egy 16 tonnás, 1949-ben gyártott MÁVAG UH 12 típusú gőzúthenger volt, amit 1975-ig munkagépként használtak. 2010-ben újították fel, jelenleg pedig a Vasúttörténeti Parkban látható.


A kaszkadőrből színésszé avanzsált Burt Reynolds számos filmben tűnt fel, ám mind közül a szintén egykori kaszkadőr, később rendező Hal Needham akcióblődlijei a legdinamikusabbak, élükön természetesen a Smokey és a Bandita-sorozattal, amely összesen hét részt ért meg, igaz, a Banditát csak háromszor alakította Reynolds.
Az első filmben szereplő fekete kocsi egy 1977-es Pontiac T-Top Trans AM volt (azaz KITT elődje), és a hatalmas siker alaposan megdobta a cég eladási mutatóit. A bajszos színésznek állítólag a Pontiac akkori főnöke ígért egy autót ingyen, amennyiben a film sikeresnek bizonyul. Az lett, de a várva várt kocsi elmaradt. Reynolds végül felhívta a céget, de kiderült, hogy azóta új vezető került pozícióba, aki nem óhajtotta elődje ígéretét betartani.


Mint már korábban olvasható volt, az Űrgolyhókban sok furcsa jármű látható. Lone Starr busza, a Sas 5 egy 1986-os Winnebago Chieftain 33-as lakókocsi, amiből volt egy életnagyságú verzió, és persze méretarányos modellek is. I love Uranus.


Erre a buszra garantáltan nem akarsz felszállni! Egy őrült terrorista bombát szerelt a 2525-ös számú los angelesi járatra, amely nem állhat meg, és nem is lassíthat le 50 mérföld/óra (kb. 80 km/h) sebesség alá, különben BUMMM! Még szerencse, hogy már úton van Jack Traven, hogy megmentse az utasokat.
Az 1994-ben készült Féktelenül ma is ugyanolyan izgalmas és pergő, a pórul járt 33-as busz pedig egy 1966-os GM TDH 5303 New Look.
A leghíresebb jelenetben a jármű átugrat egy mély szakadék felett, ám aki azt hitte, hogy ezt a trükköt valóban megcsinálták, azt le kell lomboznom, ugyanis számítógéppel segítettek rá az ugrás hosszára és ívére, igaz, a szcéna alapja egy valódi, ugrató busz volt, csak nem olyan magasan és nem olyan hosszan repült, mint a filmben.


Noha Clint Eastwood egyenesen erről az autóról adta a néhány évvel korábbi filmjének a címét, a Starsky és Hutch című zsarusorozatban lett igazán kedvelt a Ford Gran Torino, azon belül is az 1974 és '76 közötti modellek, ugyanis megjelenésükben ezek ugyanolyanok voltak.
Dave Starsky eredetileg egy Chevrolet Camarót vezetett volna, ám a produkciót többek között a Ford szponzorálta, így esett a választás erre a márkára. Paul Michael Glaser állítólag utálta a kocsit, mert túl nagynak, gyerekesnek és rondának találta, de azzal is gondja volt (logikus felvetés), hogy két álruhás rendőr ilyen feltűnő autóval furikázik, ill. általában nem szerette a Ford márkát. Visszatérő gúny volt részéről, hogy a kocsi úgy néz ki, mint egy csíkos paradicsom, amit a sorozat írói többször is Hutch szájába adtak, hogy így ugrassa a társát, aki a történet szerint imádta az autóját.


A Robotzsaruban látható 6000-es SUX nem valódi márka, hanem a film kedvéért találták ki, mint a döglődő Detroit egyik legvágyottabb járművét és státuszszimbólumát.
A kocsi alapja egy 1977-es Oldsmobile Cutlass Supreme, amire kiegészítő karosszériaelemeket szereltek, például légbeömlő-nyílásokat, hogy a kocsi futurisztikusabb legyen. A SUX márkanév Paul Verhoeven ötlete volt, mert kimondva - "száksz" - ugyanúgy hangzik, mint az angol sucks szó, ami pejoratív értelemben szívást jelent, és a rendező úgy vélte, hogy ez vicces.


A szövetség című filmben volt látható az ún. The Nautilus Car, azaz Némó kapitány szárazföldi járműve, amit teljes egészében a film kedvéért gyártottak.
A alapot egy Land Rover Fire Tender alváza képezte, a motor pedig egy V8-as Rover volt. A legfeltűnőbb tulajdonság a hat kerék. Mivel Némó indiai származású, a díszítőelemek sok hindu szimbólumot foglalnak magukban, például elefántfejet (lásd a hűtőrácsot és a kilincseket). A jármű hossza mintegy hét méter, végsebessége kb. 130 km/h. A produkció két autót használt, ezek közül az egyik volt teljesen megépítve, a másikban viszont ki voltak alakítva helyek a kamerák számára, amik a színészeket filmezték a közeli jelenetekben.


Ha azt hiszed, hogy te vagy a Sumájer, akkor csapj fel taxisnak Marseille-ben. A francia Taxi-filmek címszereplője - nem meglepő módon - egy Peugeot, mégpedig egy alaposan átalakított 406-os, amin többek között extra légbeömlők és sport-spoilerek vannak.
Amikor a harmadik filmben Daniel jeges talajon halad, különleges lánctalpakat használ kerekek helyett. A negyedik filmben már egy Peugeot 407-es látható.


James Cameron mindig is szeretett nagy dolgokat felrobbantani - igaz, nem olyan öncélú módon, mint Michael Bay. Az első Terminátorban a Halálosztó egy kamionnal veszi üldözőbe Saraht és Kyle-t, a férfi azonban bombát dug a vontatmány egyik nyílásába, amitől az egész szerelvény óriás tűzgolyóvá változik. A robbantós jelenetet természetesen egy modellel forgatták, míg az üldözést egy International Transtar II-essel vették fel (amikor viszont a T-800-as kiemelkedik a tűzből, egy Peterbilt roncsa ég körülötte).
Érdekesség, hogy az eredetileg kinézett helyszínre nem kapott a stáb forgatási engedélyt, ezért a robbantásnál a háttérben lévő épület is makett.


A Terminátor 2-ben is láthatóak kamionok, a legemlékezetesebb azonban minden bizonnyal az a vontató, amivel a T-1000-es leugrat a csatornába John Connor után.
Ez a gép egy 1987-es Freightliner FLA 9664, amit a jelenet során két másik jármű húzott, elsőre azonban nem sikerült az ugrás, a kábelek elszakadtak, ezért meg kellett ismételni a felvételt. Másodszorra tökéletesen sikerült az akció, ám amikor a jármű landolt a csatorna alján, a jobb első kereke elég jól láthatóan kitört (mivel még az átalakítások ellenére is orrnehéz volt), ügyes vágással azonban folyamatossá tették a jelenetet.


Az Időzsaru szerintem a nézhetőbb JCVD-filmek közé tartozik, bár nyilván nem az intelligenciára van kihegyezve. Egy fárasztó nap után Max Walker hangvezérlésű autójába szál, és csak annyit kell mondania: "Haza."
Ez az autó szintén a film kedvéért készült, alapja nyilván egy valódi kicsié, amire futurisztikus karosszériát raktak, igaz, nem túl funkcionálist (mert pl. nem lehet belőle kilátni).


Egy mondás szerint minél nagyobb egy férfi autója (motorja, hajója stb.), annál kisebb a legjobb barátja, és ezért a járgányával kompenzál. Ha ez igaz, akkor GR-13-nak, azaz Dolph Lundgrennek nagyon kicsi lehet...
A Tökéletese katona egy kőkemény akciófilm, melyben élőhalott, robotszerű szuperkatonák hentelik a gaz ellent, azután meg egymást. A csapat mozgó bázisa egy hatalmas kamion, amit - hasonlóan számos más esethez - szintén a film kedvéért építettek egy - ha minden igaz - Kenworth K100-asból. Mivel a monstrum a film végén lezuhan egy szakadékba, ebből is készült méretarányos modell. Részletesebben - németül - itt.


Több szó is esett már a James Bond-filmek autóiról, így érdemes megemlíteni egy nagyon fura járgányt, amit a Halálvágta című részben lehetett látni.
Amikor Bond Párizsban üldözi a menekülő rosszfiút (aki éppenséggel nő, és ejtőernyővel siklik a francia főváros felett), bepattan egy 1983-as Renault 11 X37-be (egy taxiba egész pontosan), amivel előbb keresztül-kasul száguldozik az Eiffel-torony környékén, átugrat egy buszon, egy sorompóval kabriót csinál belőle, aztán persze karambolozik vele, de semmi gond, mert bár a verda kettétörik, gond nélkül tovaszáguld az orr-résszel. A pergő akciójelenetben a francia kaszkadőrlegenda, Rémy Julienne vezette a jobb sorsra érdemes autót.


Tango úr, Cash úr... Sylvester Stallone és Kurt Russel 1989-ben másztak egymás idegeire ebben a "előbb utáljuk egymást, de aztán mégis jó haverok leszünk"-típusú akciómoziban, melyben jogosan volt elvárható, hogy legyen egy böhömnagy kocsi, amivel a végső leszámolásra indulhat a szimpatikus zsarupáros. Volt is, mégpedig egy 1988-as Chevrolet K-2500, ami eredetileg egy sima pick-up volt (azaz platós kisteherautó), de Andrej Konchalowski rendező eszközölt néhány apró változtatást, többek között módosított szélvédőt, gépágyúkat stb. Rambo pedig egy b...i!


Ha a Griswold-család nyaralni indul, az ég óvjon mindenkit, főleg, ha Clark papa ül a volánnál.
A Vakáció-sorozat összesen öt részt ért meg, és mindben Chevy Chase vezette a lökött família járgányát; az első filmben egy tipikus családi aszfaltszaggatót, márka és típus szerint: egy 1979-es Ford Country Squire-t, amin néhány karosszériaelemet kicseréltek (pl. a hűtőrácsot).


Clint Eastwood annyira kemény, hogy neki bármilyen autó jól áll, még egy Rózsaszín Cadillac is, ami egész pontosan egy 1959-es Cadillac Series 62 Convertible volt. Pontosan ilyen kocsi illik egy szigorú tekintetű fejvadászhoz.


Az utolsó csillagharcosban látható sci-fi-kocsit szintén a film kedvéért építették. Különleges tulajdonsága, hogy valójában egy űrhajó, népszerűségét pedig mi sem bizonyítja jobban, mint hogy látható volt a Vissza a jövőbe második részében is, nem mellesleg pedig az Gene Winfield építette, aki többek között dolgozott a Robotzsaru, a Szárnyas fejvadász vagy a Star Trek-tévésorozat járművein is.


Mifelénk, akik az egykori keleti blokkban élünk, a Trabant 601-es jelenti az egyik mindenkori népautót. Az NDK autóipar eme gyöngyszemét 1963 és 1990 között gyártották a kelet-németországi Zwickauban.
Mióta a KGST-országok Népköztársaságaiból leváltották a Népet, és maradt a Köztársaság, sokan nosztalgiával tekintenek vissza az "átkos" időkre, amikor éveket kellett várni egy-egy autóra, igaz, a benzin is kissé olcsóbb volt, mint manapság. A németek 1990-ben, talán az újraegyesítés és a szabad határátlépés felett érzett örömükben gyorsan elkészítették a Go, Trabi, go című komédiát, amely amolyan Családi vakáció kelet-német módra. George, a kék Trabi, és a Struutz-család megcélozza Olaszországot, de amíg oda eljutnak, sok vicces helyzetbe keverednek.


Emlékszünk még a Látogatók című csehszlovák tévésorozatra 1986-ból? A kissé Terminátoros beütéssel rendelkező szériában négy ember utazik vissza az időben a 25. századból, hogy megelőzzenek egy globális katasztrófát.
A földmérőknek álcázott időutazók járműve egy fejlett technikával erősen felspécizett Lada Niva, ami a szovjet autóipar egyik válasza volt a Jeepre és a Roverre.
A márka kritikusai szerint jó a terepjáró képessége, olcsón javítható, igénytelen, erős a fűtése és jó a rugózása, viszont a gyártási minősége gyenge és sokat fogyaszt. Tipikus szovjet cucc...


Az istenek a fejükre estek egy kiváló dél-afrikai vígjáték, melyben a hülye fehér ember próbál helytállni a botswanai sivatagban, ahol a busmanok élnek.
Az egy dolog, hogy a bolondos tudós olykor felcsörlőzi az 1954-es Land-Rover 86 Series I-esét egy fára, máskor meg rohangálnia kell utána a nem működő fék miatt (Ajajajajajaj...), amikor viszont a gép végképp beadja a kulcsot, M'Pudinak kell segíteni, aki rögtön fel is pattan fura csettegőjére, így vontatja el barátját a táborukig - nagyjából egy másnapos csiga sebességével.
Az elsőre mindenféle alkatrészekből összetákoltnak tűnő jármű valójában egy Winget 2S nevű minidömper.


A végére jöjjön megint egy kis "hazai". Talán nem sokan tudják, de a Zsiguli az valójában a Lada autógyár hivatalos "márkája", amit csak a belső piacon használtak, míg az exportra szánt kocsiknak továbbra is Lada volt a nevük. A klasszikus Zsiguli, vagyis a Lada 124R (VAZ 2101) egy olasz Fiat-licensz alapján készült.
Ami a filmes vonatkozásait illeti, csak néhány: Tűz, Csucsu! A pogány Madonnából, Cserhalmi György a Dögkeselyűben, na és persze Emődi, azaz Tomikám a Lindából.


A filmekben használt autókról további
információt lehet megtudni ezen az oldalon.

1 megjegyzés: