Emlékszünk még a Szörnyecskékben a folyadékok meg az éjfél utáni etetés tilalmára? Valami hasonlóról van szó M. Night Shyamalan e thrillerében is, igaz, itt csak egyetlen dolgot kell betartani, de azt mindennél jobban ajánlatos.
A sokkal jobb napokat is látott rendező 2015-ös filmje egy látványosan elszúrt karrier újbóli felépítésének talán első lépése, és bár jelentős újdonsággal nem rukkol elő, amihez ért és amit a közönség elvár tőle, azt megbízhatóan teljesíti, igaz, ugyanezért nem is kiemelkedő.
Becca és Tyler anyja 15 éve nem beszélt szüleivel, akiktől annak idején haraggal vált el. Miután házassága tönkrement, egyedül neveli a gyerekeit, de most új férfi van az életében, akivel el akar utazni egy tengeri hajóútra. Erre az időre fiát és lányát anyjához és apjához küldené, hogy megpróbálja felmelegíteni velük a kihűlt kapcsolatot. Becca dokumentumfilmet készít anyukája életéről, így kapva kap az alkalmon, hogy öccse és ő meglátogassák nagyszüleiket, akikről már sokat hallottak.
Noha eleinte minden rendben lévőnek tűnik, a két gyerek hamarosan furcsaságokra lesz figyelmes, pl. a nagymama éjszakánként pucéran járkál a házban, a falakat kaparja, a nagypapa néha eltűnik egy bezárt fészerben, máskor pedig megtámad valakit az utcán. A nagyszülők idős korukkal és betegségeikkel magyarázzák különös viselkedésüket, ám az aggasztó jelek egyre csak szaporodnak, végül a gyerekek többé nem érzik magukat biztonságban, ezért a menekülést tervezik, amíg nem késő.
Egy kissé megszállott!
M. Night Shyamalan hozta a szokásos receptjét, amivel annak idején, a Hatodik érzékkel és a Sebezhetetlennel berobbant a köztudatba; növekvő feszültség, gyerekszereplők, és persze a kötelező csavar a sztori végén.
Mindez most is működik, vagyis látszik, hogy a rendező továbbra sincs híján tehetségnek, vagyis inkább szakmai tudásnak; ehhez hasonló filmet ugyanis szinte bárki képes volna leforgatni - ahogy a feltörekvő rendezőpalánták előszeretettel szokták is választani ezt a műfajt debütálásként.
Az egészben ugyanakkor az az érdekes, hogy Shyamalan egyfajta found footage stílusban valósította meg a sztorit, vagyis a Becca és Tyler által felvett anyagokból összeállítva halad előre a cselekmény, és a néző a gyerekekkel együtt jut az újabb és újabb információkhoz.
"Egyfajta found footage", hiszen itt nem arról van szó, hogy valakik megtalálják a memóriakártyákat és azokból próbálják meg rekonstruálni az eseményeket, hanem konkrétan látni, ahogy a lány és a fiú tartják a kamerákat, a jeleneteket pedig az ő felvételeik alapján lehet követni, nincs tehát "külső szemlélő mód".
Ennél a műfajnál gyakori logikai hiba szokott lenni, hogy a kamera kezelője a legszörnyűbb, dramaturgiailag legindokolatlanabb pillanatokban is folytatja a felvételkészítést, ám amikor Beccát bezárják pl. egy sötét szobába, akkor adja magát, hogy a fejlámpával világít magának. Bár ne tenné, hiszen nincs egyedül...
Az izgalom kétségkívül növekszik, bár a korábban készült, hasonló zsánerű filmek miatt az emberek ingerküszöbe már hozzászokhatott ehhez a feszültséghez.
A végecsavar szerintem nem annyira meglepő, legalábbis nem üt akkorát, mint anno pl. a Hatodik érzéké, pláne annak fényében, hogy a rendező fokozatosan csepegteti azokat az információmorzsákat, melyek alapján végig lehet tudni, hogy valami nagyon nem stimmel a nagyszülőkkel.
Nem mindennapi fordulat, az tény, de egy "aha, oké"-val el lehet intézni, és nem fogjuk miatta az állunkat a padlón keresgélni.
A szereplők átlagosan jók, a gyerekek közül pedig csak Tylert, azaz Ed Oxenbouldot akarná az ember felpofozni, amiért olyan idegesítő kis klambó. A nővérének szerepében látható Olivia DeJonge-t valószínűleg fogjuk még látni a képernyőn, mozivásznon, bár sanszos, hogy neki is inkább a csinos kinézetét fogják feltupírozni.
Hogy M. Night Shyamalan visszatért-e? Ahogy vesszük. Egyelőre még nem találta meg a régi hangját, de még emlékszik rá, hogyan csinálta anno, tudja, mitől működtek a filmjei, ez pedig hasznos lehet a jövőben. A neve még jelent annyit, hogy az ember felkapja rá a fejét, de az is igaz, hogy bizonyítania kell még, hogy maga mögött hagyta az olyan kritikán aluli produkciókat, mint pl. Az utolsó léghajlító vagy A Föld után. A látogatás tényleg az első lépés lehet egy másodvirágzás felé, csak aztán el ne szúrja ezt is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése