2016. január 5., kedd

A visszatérő

Az elmúlt időszak leginkább várt filmjei közül az Aljas nyolcas mellett Alejandro González Iñárritu legújabb alkotása is kikerült a netre. Az utóbbi években sok film került ilyen formán nyilvánosságra a mozipremier előtt, és bár száz százalékos biztonság nem létezik, azért mégis minimum elgondolkodtató, hogy pl. a Star Wars - Az ébredő Erő nem jutott el a torrentig, legalábbis a bemutató előtt (hiszen kamerás verziókból azóta már legalább tucatnyi található belőle az ismert oldalakon).
Személy szerint nem hinném, hogy akkora katasztrófa lenne egy-egy film netes felbukkanása, így A visszatérőé sem, hiszen aki akarja, úgyis megnézi moziban, ezt nem befolyásolja jelentősen a letölthetőség, ráadásul a kalózverziók kép- és hangminősége meg sem közelíti a szokásos HD-mkv-két, szóval lehet, hogy idő előtt is meg lehet nézni otthon egy ilyen filmet, de csak komoly kompromisszumok árán.


A történet:
Az 1820-as években amerikai prémvadászok dacolnak a kegyetlen téli időjárással. Helyi vezetőjük egy indián fiú és apja, Hugh Glass, aki régóta él a vadonban az indiánok között.
Amikor rátámad egy medve, Glass súlyosan megsérül, és bár sikerül élve megúsznia, élet és halál között lebeg. Úgy tűnik, hogy már nincs esélye a túlélésre, ezért egy Fitzgerald nevű vadász megpróbál végezni vele, ám közbelép Glass fia, így ő kapja a halálos sebet, Fitzgerald pedig elmenekül - sorsára hagyva a mozgásképtelen apát.
Glass minden erejét összeszedi, hogy életben maradjon, és hogy elkapja a fia gyilkosát.

A túlélés törvényei Bear Gryllsszel Leonardo DiCaprioval

DiCaprio hóban, DiCaprio fagyban, DiCaprio sárban, DiCaprio vízben, DiCaprio kibelezett lóban; nagyjából ezzel lehet összefoglalni Leo teljesítményét, és gyaníthatóan a jövőben is úgy fogunk emlékezni A visszatérőre, mint amelyben A. G. Iñárritu a legdurvábban megszorongatta a színészt, a természet pedig általában az egész stábot.

Az, hogy az időjárás mennyiben jelentett nehézséget a felvételek alatt és mennyiben vizuális effektusok eredménye, jó kérdés, az viszont biztos, hogy a forgatócsapat tagjai így sem életük legkellemesebb munkájuknak könyvelhetik el a produkciót.

Nyilván a sztárok fűtött lakókocsikban pihenhettek, ám az egyszerű melósok biztosan elmorogtak néhány szívből jövő jókívánságot a rendező és az operatőr felé, akik ragaszkodtak a realizmushoz, ezért kizárólag természetes fényeket használtak, ez viszont csak napi néhány órányi forgatást tett lehetővé.
Az már csak hab lehetett a torta alakú i pontján, hogy elolvadt a hó Kanadában, ezért az egész produkciót át kellett költöztetni Argentínába, mert ott még akadtak megfelelően havas hegyvidékek.

Megvalósítás, színészek és konklúzió
A visszatérő hosszú, de nem unalmas. Viszont hosszú. Igaz, ennek azért van dramaturgiai funkciója, hiszen ezzel lehet legjobban érzékeltetni az idő múlását, ahogy Glass próbálja összeszedni magát, és az elemekkel dacolva leküzdeni az előtte álló akadályokat. Mindez rendben is volna, ha a történet nem egy sima bosszúsztori lenne, amivel Dunát lehetne rekeszteni.
Azon kívül viszont, hogy DiCaprio embertelen módokon alázza meg magát (igaz, ezek még mindig elmaradnak Grylls mutatványaitól), a cselekmény nem igazán bővelkedik különösebb fordulatokban, ezért aztán talán az sem számít spoilernek, hogy a végén sikerül a rosszfiút elkapni.

Szép, hosszú snittek váltogatják egymást, az operatőri munka lényege pedig az (a realista ábrázoláson kívül), hogy Emmanuel Lubezki állandóan belenyomja a nagylátószögű objektívet DiCaprio képébe.

Sokan remélik, hogy Leo végre Oscart kap ezért a szerepért, bár egy mém szerint inkább a medve, ami amúgy az ILM lenyűgöző munkája.
Maradjunk annyiban, hogy ha így is lesz, nem A visszatérőért fogják DiCapriot díjazni. Persze, le a kalappal, kőkemény lehetett végigszenvedni a forgatást, ám a fizikai megpróbáltatások nem helyettesíthetik a valódi színészi alakítást. Ezen a téren Leo átlagosan jól teljesít, ami, mondjuk, az ő esetében nem alacsony szint, de Oscart akkor sem ér.
Tom Hardy nem viszi ugyan el a showt, de kétségkívül ő nyújtja színészileg a többet. Jó szokása szerint megint főleg a hangjával játszik, de azért a fizikai erejére is szüksége volt, ha másért nem, hát egy jó hosszú, egyetlen snittben felvett verekedési jelenethez Leoval (repülő ujjacskák, kés belevágása a lábba, stb.).


A Birdman után alaposan fel lett adva a lecke Alejandro González Iñárritu számára, aki egy hasonló mozit tett le az asztalra, legalábbis, ha az erős központi karaktert és a formai kivitelezést nézzük.
Ugyanakkor valószínűleg ezért is születtek a filmmel szemben irreális, de minimum túlzott elvárások, melyek persze főleg Leonardo DiCapriot célozták, ám ezzel együtt A visszatérő - minden pozitívuma ellenére - közel sem olyan zseniális alkotás, mint sokan vélik. Technikai díjakra esélyes lehet, akár még operatőrire is, de színészire egyáltalán nem hiszem.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése