2024. július 8., hétfő

40 éve tér vissza a terminátor

1984. október 26-án botorkált be a mozikba James Cameron rémálma, amitől kezdve nem lehetett többé a filmes robotokra úgy tekinteni, mint korábban. Da-dam-damm-da-damm, avagy nincs végzet, csak ha magad is bevégzed!



James Cameron az 1970-es évek végén kezdte filmes karrierjét, eleinte produkciós asszisztensként és látványtervezőként, később pedig vizuális effektusokon is dolgozott, így került képbe a Piranha 2. – Repülő gyilkosok esetében is, amikor annak eredeti rendezője (a szokásos kreatív nézetkülönbségek miatt) kilépett a projektből. Az akkor épp az effektusok rendezőjeként ügyködő kanadai fiatalembernek felajánlották a direktori posztot, a végeredmény viszont nem lett túl acélos, a kritikusok ugyanis ízekre szedték (az imdb-n szerény 3,8 csillagon áll), Cameron viszont nem csüggedt, mert elmondhatta magáról, hogy megrendezte élete első “nagy” filmjét.


Ez idő tájt, 1982-ben épp Rómában tartózkodott, amikor egy betegség miatt ágynak esett. Egyik éjjel azt álmodta, hogy egy fém csontváz késsel a kezében menekül egy robbanás elől. Miután meggyógyult, Cameron a rémálma által inspirálva írt egy történet-vázlatot, amit az ‘50-es évekbeli scifik, továbbá a Halloween ihletet és hasonló slasher lett volna, mint John Carpenter klasszikusa, ügynöke azonban elutasította az ötletet, mire Cameron rövid úton kiadta az útját, és tovább farigcsálta forgatókönyv-zsengéjét, abban bízva, hogy képes lesz rá vevőt találni.

Már ebben a korai vázlatban felbukkant a két terminátor ötlete, melyek közül az egyik folyékony fémből áll és a hagyományos fegyverekkel nem lehet legyőzni, ám Cameron felismerte, hogy a korabeli trükktechnikák még nem állnak azon a szinten, hogy elképzeléseit úgy valósítsa meg, ahogy szeretné, ezért a sztori ezen szálát félrerakta.


Cameron mindenképp maga szerette volna megrendezni a filmet, ezt viszont több stúdió sem támogatta, hiszen még semmilyen neve nem volt a szakmában. Gale Anne Hurd, a New World Pictures producere is érdeklődött a projekt iránt, bár főleg azért, mert mindössze egy dollárért megkaphatta a forgatókönyvet, amennyiben belemegy abba, hogy Cameron üljön a rendezői székbe. Némi alkudozás után végül az Orion Pictures felkarolta A terminátort, de persze, alacsony költségvetés mellett (alig 6 millió dollárt szánt rá), így nem vállalt túl nagy rizikót.

A szereplőválogatás alapvető fontosságú volt, hiszen a címszereplőnek fenyegető, gyilkos kiállásúnak kellett lennie, míg emberi ellenfelének, Kyle Reese-nek olyan elszánt harcosnak, aki képes elhitetni a nézőkkel, hogy fel tudja venni a versenyt a szinte elpusztíthatatlan gépezettel.


Az Orion ismertebb arcokat képzelt el a szerepekre, de többek között Sting, Sylvester Stallone és Mel Gibson is passzolta a lehetőséget. Mivel a Piranha 2-ben már dolgozott vele, Cameron egy korai elgondolása szerint Lance Henriksen bújt volna a jövőből visszatérő gyilkos kiborg bőrébe; egy tárgyaláson Henriksen meg is jelent a karakterben, bőrkabátban, elmaszkírozva, a fejlesztés során viszont a halálosztó megjelenése átalakult, ezért felmerült a korábbi profi futballista O. J. Simpson neve is, akinek testalkata jobban illett a szerephez.


Arnold Schwarzenegger nevét az Orion egyik vezetője dobta be Kyle Reese szerepére, Cameron pedig a kétségei ellenére hajlandó volt találkozni Schwarzeneggerrel, a két férfi pedig olyan jól elbeszélgetett egymással, hogy a kellemesen csalódott Cameron még vázlatokat is rajzolt Arnoldról, akiből elmondása szerint “iszonyú jó terminátor lenne”.

A fiatal osztrák bodybuilder ekkoriban már ismertebb volt kisebb filmes és tévés szerepei, de főleg a Pumping Iron című dokumentumfilm kapcsán, Simpsonnal szemben pedig az volt a legfőbb előnye, hogy jóval kidolgozottabb izmokkal rendelkezett (ez a ruhátlan jelenetek miatt fontos), ráadásul tapasztaltabb színész is, és bár erős akcentussal beszélte az angolt, de mivel alig volt szövege (mindössze 17 sor) és a karakter idegenségét is erősítette, nem kellett attól tartani, hogy komolytalanná válik az általa megformált figura. Mindezek ellenére ekkor még nem lelkesedett a filmért, ráadásul el is volt foglalva a Conan, a barbárral, de miután annak forgatása befejeződött, új színészi kihívásokat keresett, emellett úgy vélte, hogy a produkció kvázi ismeretlensége nem fog ártani a karrierjének, ha netán megbukna.


Miután a címszereptől ilyen formán elesett, Lance Henriksen kisebb mellékszerepet kapott, viszont olyan feltörekvő, fiatal kollégákkal játszhatott együtt, mint Michael Biehn és Linda Hamilton. Biehn eleinte butaságnak tartotta a forgatókönyvet, de meggondolta magát, miután találkozott Cameronnal, alakításához pedig tanulmányozta a II. világháborús lengyel ellenállási mozgalmat. Linda Hamilton olyan színésznőket utasított maga mögé, mint Jennifer Jason Leigh, Rosanna Arquette vagy Lea Thompson, és bár mindössze egyetlen jelentős filmszerepet tudott ekkoriban felmutatni, beválogatták A terminátorba, melyben eleinte ártatlan naivát kellett játszania, aki maga sincs tisztában a saját erejével.

A forgatás 1983-ban kezdődött Torontóban, majd rövid idő után le is állt, mivel kiderült, hogy Schwarzeneggernek egy másik szerződése értelmében előbb a Conan, a pusztító felvételeit kell letudnia. 


A kényszerszünet hónapjai alatt Cameron finomította A terminátor forgatókönyvét, sztoribordot rajzolt, alaposabban kidolgozta a trükköket és akciójeleneteket, továbbá leszerződött a Rambo 2 megírására, de arra is jutott ideje, hogy tárgyalni kezdjen A bolygó neve: halálról.



Miután Schwarzenegger visszatért (hehe), a stáb Los Angelesben kezdett dolgozni, a munkálatok előtt egy héttel azonban Linda Hamilton eltörte a bokáját, ezért szélsebesen át kellett alakítani a forgatási ütemtervet, így azok a jelenetek, melyekben Hamiltonnak futnia kellett, későbbi időpontban lettek rögzítve.



A munkálatok a kezdeti nehézségek után kifejezetten jó hangulatban teltek, noha a fülledt nyári éjszakák Los Angelesben alaposan próbára tették a stábot, Schwarzenegger viszont gyakran teremtett vidám hangulatot a viccelődéseivel, amellett, hogy maximálisan odatette magát a forgatáson.

A fő jelenetek felvételét követően rövid, kiegészítő képsorokat is rögzíteni kellett (olykor gerilla módszerekkel), így például azt, amikor Kyle-ra ráhúzzák a hullazsák cipzárját, amikor az ipari prés összenyomja a terminátor fejét, vagy amikor a kiborg megjelenik Sarah lakása előtt. Utóbbin állítólag csak Cameron és Schwarzenegger volt jelen, a jelmezt és minden szükséges felszerelést a filmben látható autó csomagtartójában szállítottak a helyszínre.



Meghatározó fontosságúak a filmben a speciális effektusok, azon belül is a maszkok, ezért Cameron a szakma óriását, Dick Smith-t szerette volna megnyerni, aki viszont egy barátját és kollégáját, Stan Winstont ajánlotta. Cameron jegyzetei és rendkívül részletes vázlatai alapján Winston és csapata megépített egy életnagyságú terminátor bábut, továbbá maszkokat és protéziseket is készített. Ahol csak sérüléseket és a terminátor valamelyik testrészét látni, ott Winston munkái szerepelnek, ahol viszont az egész robot mozog, ott stoptrükköt. Hogy a mozgás minél élethűbb legyen és hasonlítson is rá, Schwarzenegger előjátszotta a jeleneteket, így segítve az animátorok munkáját.


Az egyik híres jelenet, amikor a terminátor ráugrik az előle menekülő Kyle és Sarah autójára és öklével bezúzza a szélvédőt. A valóságban az embernek eltörnének a kéztőcsontjai vagy a csuklója, ezért egy hidraulikus műkezet használtak, melynek szerkezetét elrejtették Schwarzenegger mögött, a gép mozgatása viszont a súlya és bonyolultsága miatt nehézségekbe ütközött, ezért a jelenetet álló autóval vették fel, miközben a mögötte lévő téglafal-díszletet húzzák, így hozva létre a mozgás illúzióját.


A legutolsó jelenetben, amikor a várandós Sarah elhajt az országúton, Hamilton már nem ért rá, ezért Gale Anne Hurd titkárnője látható (hátulról nem felismerhető) a producer anyjának kutyájával egy Jeepben. Az egész napos készülődés során egyetlen autó sem járt azon az elhagyatott sivatagi úton, de bezzeg épp a felvételre jelent meg egy rendőr, és mivel a stábnak nem volt forgatási engedélye, sikeresen meggyőzték a járőrt, hogy egy egyetemi diákfilmben segédkeznek.


Az Orion nem sok reményt fűzött a produkcióhoz, ám bemutatása hetében A terminátor 4 millió dollárt keresett, ami kasszasikernek számított. Az USA-ban és Kanadában közel 40 milliót, külföldön pedig közel ugyanennyit hozott össze, erre jöttek még rá a későbbi home videos megjelenések és tévés sugárzások. A kis költségvetésű scifi-akciófilm nem várt sikere szélesre tárta Hollywood kapuit Cameron és Schwarzenegger előtt. A rendezőnek módja nyílt folytatni az Alien-t, ezen felül kultfilmek sorát készítette el, Schwarzenegger pedig a ‘80-as és ‘90-es évek legnagyobb akciósztárjává vált.

Az igazán nagy durranás azonban még váratott magára…



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése