Dél-Koreai pszichothriller (horror?), ami úgy indul, akár egy népszerű skandináv krimi, de aztán egy éles huszárvágással egészen más irányba megy tovább, az (európai) ember meg csak néz, hogy WTF???
Goksung egy apró falu, ahol egy nap titokzatos betegség söpör végig, melynek következtében az addig békés lakók brutális módon elkezdik megölni a családtagjaikat.
A gyilkosságsorozat okának felderítésével a rendőr, Jong-Goo kezd foglalkozni, a gyanú pedig hamarosan egy idős japán férfira terelődik, aki a falu melletti erdő mélyén él, és akiről ijesztő szóbeszéd terjeng.
Kunyhójának átkutatása közben megtalálják Jong-Goo lányának fél pár cipőjét, nem sokkal később pedig a gyerek is megbetegszik; ugyanazt a kórt kapta el, amit a többi falusi. Jong-Goo mindent megtesz annak érdekében, hogy gyógymódot találjon, de a lány állapota egyre romlik, a japán idegenről pedig lassan kiderül, hogy ki is valójában.
Távozz tőlem!
Aki eddig azt hitte, hogy a dél-koreai mozik kimerülnek a lírai alkotásokban (pl. Tavasz, nyár, ősz, tél... és tavasz) és a krimikben (pl. Oldboy, Bácsi), annak ideje újra gondolnia, pl. a Vonat Busanba című zombithriller miatt is, ugyanakkor ezek a filmek hollywoodi értelemben véve hasonlóak.
Ehhez képest a Goksung, hogy is mondjam... kissé más, mert bár sok szempontból ez is követi a globális trendeket, a film felétől megjelennek olyan jellemzők, melyek nem csupán új megvilágításba helyezik a cselekményt, de egyértelművé is teszik, hogy nem nyugati típusú és nem is a nyugati közönség számára készült produkcióval van dolgunk.
Spoilerezés nélkül erről nem lehet bővebben írni, de annyit elárulhatok, hogy - nevezzük így - misztikus vonalon halad tovább a történet, ami - miképp egy kritikus fogalmazott - "az amerikai mozit tohonyává és ötlettelenné silányítja" (bár ez e nélkül is megy szerintem...).
Egy átlagos amerikai filmben garantáltan nem találkozhatunk ilyen elemekkel, szóval mindenképp az újdonság erejével hat Hong-jin Na munkája - abban az értelemben feltétlenül, hogy hozzánk ritkán jut el ilyesmi, ami érthető, hiszen egészen más a hazai filmfogyasztás, de kár is, mert a sok, ugyanarra a kaptafára készülő amerikai és európai produkció miatt már alig van igény valami újra, másra.
Azért szegény nyugatiakat sem kell félteni, minket is képesek lenyűgözni a látottak, legfeljebb másképp fogjuk értelmezzük azokat, és az élmény is különböző, "egzotikusabb" lesz.
Kicsit lassan indul be a cselekmény, és addig látszólag nem is történik sok minden, de valahol félidő tájékán megindul a természetfeletti csepegtetése, és onnantól kezdve egyre érdekesebbé válik a sztori, végül a közel két és fél órás játékidő hopp, máris elrepült.
Olyan ez a film, mintha Hayao Miyazaki áttért volna a sötét oldalra, és elhatározta volna, hogy ehhez hasonló felkavaró, de iszonyú hangulatos mozikkal fogja beleverni a hülye emberek orrát a saját piszkukba.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése