A hekkelés sokak fantáziáját izgatja, és ezt a filmipar is alaposan kihasználja, így amióta szélesebb körben is hozzáférhetőek a számítógépek, ilyen témájú filmek is készülnek, hadd tátsák a szájukat a laikusok, mire jók még a masináik az alapfunkciókon túl.
Mivel a közönség jó része csak átlagos felhasználó, simán elhiszik, hogy egy akármilyen PC-vel, laptoppal fel lehet törni vállalatok, hivatalok oldalait, és még az sem zavarja őket, hogy a mozis eszközök operációs rendszere távolról sem hasonlít pl. Windowsra, OS X-re, netán Linuxra, és persze elég csak vaktában nyomkodni a billentyűzetet, hogy azonnal valami fura gépi kódolás jelenjen meg, arról nem is beszélve, hogy egy Enter-lenyomással kikapcsolható egy város közvilágítása.
Az olyan csoportok megjelenésével, mint pl. az Anonymus, a hekkelés egyfajta társadalmi lázadásként épült be napjaink köztudatába, ahol maszkos fiatalok a kisemberek jogaiért küzdenek, aktívan részt vesznek a kormányok által eltitkolni kívánt információk kiszivárogtatásában stb.
Hogy ez mennyire van így, azzal Baran bo Odar nem különösebben foglalkozik, ehelyett egy feszült thrillert készített, amely nem szűkölködik meglepő fordulatokban.
Hogy ez mennyire van így, azzal Baran bo Odar nem különösebben foglalkozik, ehelyett egy feszült thrillert készített, amely nem szűkölködik meglepő fordulatokban.
Egy nap megkeresi egy csoport, majd együtt megalakítják a CLAY (Clowns Laughing At You) nevű formációt, és alaposan felforgatják Berlin számítógépes világát. Tevékenységükkel le akarják nyűgözni az MRX nevű hekker-legendát, ám az Europol is felfigyel a CLAY-re és Hanne Lindberg nyomozónőt bízzák meg azzal, hogy leleplezze Benjamint és társait, akik viszont ekkor már annyira mélyen benne vannak a dolgok sűrűjében, hogy az életük is veszélybe kerül.
A hálózat csapdájában
Ki nem akarta volna már megváltoztatni a világot? Ki nem érezte már úgy, hogy képes lenne helyrehozni azokat a hibákat és igazságtalanságokat, melyeket a politikai-gazdasági-társadalmi berendezkedés hozott létre? És ki ne érezte úgy, hogy mindezek után beleröhög és alaposan be is int a világnak? Pláne úgy, ha valaki napjaink fiatalja, akinek nincs munkája, se jövőképe, csak lóg a levegőben, így aztán személyes "elszámolni valója" is van a Rendszerrel.
Szinte minden hivatal és szervezet az internetre kapcsolódik, így némi programozói tudással bárki belebabrálhat akármibe, igaz, ha nem elég ügyes, a következményekkel is számolnia kell, és ez alatt nem csak azt kell érteni, hogy a rendőrség esetleg elkapja az illetőt, mert ez még a legkisebb kellemetlenség ahhoz képest, hogy sokkal nagyobb és erősebb játékosok is jelen vannak az online kémkedés soha nem nyugvó (al)világában.
Komoly társadalom- és rendszerkritika lehetősége húzódik meg tehát a film mögött, más kérdés viszont, hogy a rendező nem ment bele túlságosan, ehelyett a macska-egér játék elemeire helyezte a hangsúlyt Benjamin és társai, no meg az ő elcsípésükre törekvő hatóságok és bűnözők között.Megvalósítás, színészek és konklúzió:
Alapjáraton nem lenne sok gond a filmmel, igaz, a figurái meglehetősen sablonosak, és nem is túl érdekesek (főleg Benjamin, ami külön probléma egy főszereplő esetében), a cselekmény pedig szintén nem ostromolja az eredetiség falait.
A tempó viszont kellően dinamikus (már ahol), működik a párhuzamos idősíkos szerkezet is, olykor A lé meg a Lolára hasonlít a stílus, van folyamatosan növekvő, fokozódó feszültség, a fényképezés és zene átlagosan jó, a színészek is teszik a dolgukat, ahogy kell, csak hát a nem túl acélos forgatókönyv hiányosságain ezek sem tudnak javítani.
A legötletesebb jelenetek minden bizonnyal a "virtuális tér" és az abban szereplők megjelenítése, ami ez esetben egy zsúfolt metrókocsit jelent, melyben maszkos-kapucnis alakok jönnek-mennek, és az egyes számítógépes funkciók valamilyen tárgy képében jelennek meg, pl. egy ablaktörő kalapácsként, de láthatunk egy trójai faló szobrot is, ami - micsoda meglepetés - egy trójai programot szimbolizál.A film nagy fordulataival (mert több is van) az a legnagyobb gond, hogy eléggé szembeötlő és nyilvánvaló, hogy a rendező honnan
Ezek az "ihletmerítések" nem biztos, hogy szükségesek voltak a sztori szempontjából, bár kétségkívül érdekesek (lennének, ha eredeti ötleten alapulnának), viszont eléggé öncélúnak tűnnek, a rendező nagyon le akarhatta nyűgözni a közönséget, ám valami originál dologgal szerintem többre ment volna.
Egyszer mindenképp megnézhető, valamennyire még érdekes film is a Who Am I, viszont ugyanilyen felejthető is, mivel nem igazán derül ki belőle, hogy mit akart ezzel a történettel az író-rendező kifejezni. Gyaníthatóan semmit, csak el akart készíteni egy stílusos, izgalmas, csavarokban bővelkedő történetet, ami nagyjából sikerült. Ujjgyakorlatnak, gyakorlásnak megfelel, de azért bőven van még mit tanulni, főleg a forgatókönyvírás terén, és persze a más tollával való ékeskedést is üdvös lenne mellőzni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése