Mick Jackson nevét többen ismerhetik a mozibarátok közül, néhányan talán tudnak filmeket is mondani tőle, pl. az L.A. Story - Az őrült várost, a Több mint testőrt, esetleg a Tűzhányót.
Az angol rendező azonban hollywoodi karrierjét megelőzően hazájában alkotott - többek között dokumentumfilmeket készített, melyek közül kiemelkedik egy 1984-es BBC-produkció, amely hiperrealista stílussal mutatja be, mi történne, ha két szuperhatalom, ez esetben az USA és a Szovjetunió, nukleáris támadást indítana egymás ellen.
A történet:
Sheffield, valamikor a '80-as években. Egy fiatal szerelmespár váratlan gyermekáldás elé néz, ezért a fiú és a lány elhatározza, hogy összeházasodik, a részletek megbeszélésére pedig találkozik egymással a két család.Az angol rendező azonban hollywoodi karrierjét megelőzően hazájában alkotott - többek között dokumentumfilmeket készített, melyek közül kiemelkedik egy 1984-es BBC-produkció, amely hiperrealista stílussal mutatja be, mi történne, ha két szuperhatalom, ez esetben az USA és a Szovjetunió, nukleáris támadást indítana egymás ellen.
A történet:
Eközben a városi elöljáró új utasításokat kap, ugyanis a lakosság még nem tud róla, de a brit kormány vészhelyzeti protokollt vezetett be, Iránban ugyanis egyre jobban elmérgesedik a helyzet az Egyesült Államok (NATO) és a Szovjetunió (Varsói Szerződés) között. Egy nap aztán gombafelhő emelkedik a város fölé, ezzel pedig minden szempontból kezdetét veszi a civilizáció pusztulása.
"A véretekben van az önpusztítás."
Alapvetően tök mindegy, hogy Barack Obamának, Vlagyimir Putyinnak, esetleg Benjámín Netanjáhúnak hívják az egymással farkasszemet néző
Einstein azt mondta: nem tudja, milyen fegyverekkel fogják a harmadik világháborút megvívni, de az biztos, hogy a negyediket kövekkel és botokkal.
A hidegháborúnak megvolt az a nagy "előnye", hogy bár állandóan egymásra licitálgattak a felek, ez valójában biztosította az erőegyensúlyt, ráadásul senkinek nem volt bátorsága elsőként megnyomni azt a bizonyos piros gombot.
Manapság talán kisebb az esélye annak, hogy akár az oroszok, akár Izrael, vagy az USA/NATO nukleáris fegyvereket vetne be az ellenfeleivel szemben, ugyanakkor nincs is feltétlenül szükség fizikai értelemben vett pusztításra a "megfelelő" hatás elérése érdekében, szervezett és alapos kibertámadások sorozatával ugyanis sokkal alaposabban és biztosabban ki lehet egy országot készíteni.
Nem muszáj országokat lerombolni ahhoz, hogy az emberiséget visszavessék a közép-, rosszabb esetben a kőkorba, ugyanakkor az USA túl messze van, hogy számottevő módon kárt lehessen tenni benne, az oroszoknak is bőven van helyük, így ők ketten valószínűleg képesek lennének szinte bármit kiheverni, NATO-
Megvalósítás, színészek és konklúzió:
Kicsit a Watchment idézi a történet, melyben szintén állandó fenyegetést jelentett az atomháború, ám e filmben a szembenálló felek nem csak a szájukat jártatják, hanem valóban beváltják a fenyegetésüket, ennek eredményeképp pedig előbb kölcsönösen lebombázzák egymást a Közel-Keleten, azután megszórják a befolyási övezeteiket atommal, melynek következtében több tízmillió ember hal vagy sebesül meg.
Az életben maradtak az üszkös romok között tengődnek élelem és víz nélkül, az idő előrehaladtával pedig a túlélési ösztön egyre jobban felülkerekedik a józan észen. Kormányzat, infrastruktúra, közigazgatás, közellátás nincs, összeomlik az egész civilizáció, nem sokkal később pedig beköszönt a nukleáris tél, ami a sugárbetegségen kívül tovább fokozza az emberek szenvedését.
"Fél-fikciós" dokumentarista játékfilm a Fonalak. Zene nincs, láthatunk sok kézikamerázást, realista-naturalista ábrázolást, híradóbejátszásokat, újságok címlapjait, közben pedig narrációk és feliratok tagolják a látottakat, ezzel "emelve ki" némileg a nézőt a cselekményből.
Mivel a valóságban még sosem történt ilyen méretű atomtámadás, a közvetlen és közvetett, rövid- és hosszútávú hatások elméletiek, melyeket a film készítésében közreműködő szakértők dolgoztak ki, ám annak ellenére, hogy kvázi "csak eljátszanak" a gondolattal, így is döbbenetes társadalmi, pszichológiai, gazdasági stb. következményekkel járna egy ilyen mérvű nukleáris esemény, melynek tényleges hatásai minden okoskodás ellenére is megjósolhatatlanok.
Rövid jelenetek során mutatja be a rendező az emberek fokozatos fizikai és szellemi lépülését, és bár az angol viselkedés és gondolkodás áll a középpontban, attól még minden tipikus.
A színészek játéka nagyon természetes, senki nem ripacskodik, igaz, erre lehetőségük sincs, hiszen a "rendezett rendezetlenség" az uralkodó stílus.
Félelmetes belegondolni abba, hogy ez a közel kétórányi iszonyat napjainkban ugyanolyan könnyen megtörténhet, mint ez előtt 30-40-50 évvel, és akiknek módjukban állna megelőzni mindezt, látszólag a kisujjukat sem mozdítják.
Vajon ha valamelyik túlbuzgó politikus végül mégis kiadja az utasítást, elégedett lesz a végeredménnyel? Vajon örülni fog annak, hogy uralkodhat egy halom hullán és radioaktív salakon? Megér ez annyit, hogy újraválasszák, netán legyen egy harmadik, kacsalábon forgó palotája és luxusautója?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése