Amikor néhány éve J. J. Abrams elkészítette a Star Trek rebootját, kétségtelenül új lendületet adott a kissé megfáradt franchise-nak, a rendezőt pedig kikiáltották (pl. Joss "Avengers" Whedon mellett) napjaink egyik legjobb geek-direktorának. Tény, hogy nevezett úriembernek valóban igen jellegzetes stílusa van (pl. sűrű vágás, rángatózó kamera, fénybecsillanások stb.), ugyanakkor a látvány mellett nem feledkezik el a történetről sem, sőt néha még egész jó hangulatot is sikerül teremtenie (pl. Super 8).
Az előző ST-film hatalmas sikere után biztos volt, hogy készül folytatás, és már az első pletykák azt rebesgették, hogy valamiféle Khan haragja-remake-ről lesz szó. Ez nagyjából így is lett: amikor egy küldetés után az Enterprise legénységét hazahívják, egy ismeretlen merényleteket követ el a Csillagflotta ellen. James Kirk kapitánynak személyes elszámolnivalója is van, így a Semleges zónába megy, hogy elkapja azt az embert, aki felelős mindenért, kiderül azonban, hogy nem csak a titokzatos férfi fenyegeti a világot, hanem egy olyan veszély is, ami könnyedén elsöpörheti a Föderációt, és mindent, amit képvisel.
Míg a 2009-es Star Trek a "kívülállóknak" is készült, az Into Darkness sokkal jobban célozza a rajongókat, mivel rengeteg olyan utalás hangzik el benne (és látható is), amiket a Star Treket nem ismerők nem igazán fognak tudni hova tenni (pl. Christine Chapel említése, Dr. Marcus frizurája, az idős és a fiatal Spock beszélgetése stb.), azonban hozzá kell tenni, hogy ezek jobbára olyan apróságok, amik egy vérbeli Trekker számára ugyan valóban színesebbé teszik az élményt, ám alapvetően nem befolyásolják a történet egészét, ergo továbbra is lehet számítani az olyan nézőkre is, akik csupán egy szórakoztató sci-fi-akciófilmet akarnak látni. A "csupán" ebben az esetben viszont némileg pejoratív értelemben is használandó, hiszen a film túlságosan plázamozi-jellegű, és bár lényegesen "trekkesebb" az elődjénél, az a bizonyos arány történet és látvány között ezúttal sem talált egymásra olyan mértékben, ahogy szerintem kellett volna.
Ilyen szempontból az Into Darkness nem tudta megugrani azt a bizonyos lécet, mert a Star Trek sokkal többről szól, mint amit ez a film nyújtott, ugyanakkor tagadhatatlan, hogy egy tökéletes nyári blockbuster-moziról van szó, amiben minden megvan, ami egy ilyen alkotáshoz kell, és végső soron ez a lényeg. (Aki pedig képes kólával és pattogatott kukoricával beülni egy filmre, annak úgysem számít a sztori... pláne, ha még vécére is kimegy legalább egyszer.)
Színészi szempontból (is) átlagos mozival van dolgunk, csakúgy, mint az első részben; Chris Pine, Zackary Quinto, Zoe Saldana, Karl Urban, Simon Pegg, John Cho, Anton Yelchin és Bruce Greenwood teszi a dolgát, ahogy kell, de semmi extra, és ami azt illeti, szerintem az ügyeletes szupergonosznak mondott Benedict Cumberbatch sem olyan lehengerlő Khan szerepében, mint vártam, de ez persze messze nem az ő hibája, sokkal inkább a karakterének kidolgozatlansága. Csúnyán nézni bárki tud, de attól nem lesz valaki hiteles rosszfiú, ha elmondják róla, milyen ronda dolgokat művelt. Cumberbatch persze remek színész, így simán hozza a figurát, csak épp az nem lesz több a más filmekben látott, hasonló sablon-főgenyáknál.
Érdemes még megemlíteni Alice Eve-et Carol Marcus szerepében, bár a hölgy legnagyobb teljesítménye egy alsóneműs villantás, ugyanakkor a színészek közül egyértelműen Peter Weller emelkedik ki a leginkább, aki amúgy visszatérő Star Trek-szereplő, hiszen feltűnt az Enterprise alcímű tévésorozat néhány epizódjában, de általánosságban is elmondható, hogy az egész csapatból ő rendelkezik a legtöbb színészi tudással és rutinnal (pl. Robotzsaru, Meztelen ebéd).
Személy szerint kicsit többet vártam az új Star Trek-filmtől, de azért így sincs okom komolyan panaszkodni. Átlagos nyári popcorn-mozival volt dolgom, ami azt nyújtotta, amit ígért, annál nem kevesebbet. A 3D nekem nem hiányzott volna, mert látszott, hogy csak utólagos konverzió történt, de alapvetően nem sok olyan jelenet akadt, ami indokolttá tette az extra dimenziót, de hát nyilván a stúdió döntése volt, hogy növeljék a bevételeket.
Mint ismeretes, Abrams kapta meg az új Star Wars-film rendezői székét is. A második "új" Star Trek tudatában kissé már tartok attól, mit fog művelni azzal a produkcióval, ha ezzel ezt sikerült összehoznia. Nem, még mindig nem fanyalgok, csupán arra próbálok rávilágítani, hogy mindkét film esetében némileg háttérbe szorult a Trek lényege, és nem szeretném azt tapasztalni, hogy a Star Warsszal is ez történik majd, még akkor sem, ha olyan szédületes látványt fog rittyenteni, hogy tátva marad a szám. De gyaníthatóan ez lesz majd. Sajnos és szerencsére.
Nem lett rossz film az Into Darkness, de aki komolyabban meg akar ismerkedni a Star Trek világával, az lehetőleg ne ezzel a filmmel kezdje.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése