2013. július 27., szombat

Justice League - The Flashpoint Paradox


A Warner Bros. és a DC Comics legújabb animációs képregény-adaptációja a Justice League: A Villám-paradoxon címet viseli. A film alapját egy 2011-ben megjelent, öt részes minisorozat adja, melynek főszereplője az Igazság Ligájának tagja, Flash, a világ leggyorsabb embere.

A történet Barry Allen elhunyt anyjának sírjánál kezdődik, ahol a férfi önmagát hibáztatja a nő haláláért, akit - úgy gondolja - megmenthetett volna. Nem sokkal később riasztás érkezik egy múzeumból, ahol Flash összeakad néhány rosszfiúval, akiket régi ellensége, Zoom professzor vezet. A bűnözőket a Liga segítségével sikerül legyőzni, másnap azonban Barry arra ébred, hogy a világ megváltozott körülötte: nincsenek szuperképességei, az anyja életben van, a Liga sosem létezett, az Aquaman és a Wonder Woman vezette atlantiszti és amazon csapatok pedig egymás ellen harcolva már lerombolták Nyugat-Európát, és a végső pusztulás szélére sodorták a Földet.
Barry úgy sejti, hogy az alternatív idővonal létrejöttének valahogy köze van Zoomhoz, ezért Gothambe megy, hogy Batman segítségét kérje. Miután sikeresen megismétlik a Barry képességeit előidéző balesetet, megpróbálják összehívni a világ megmaradt szuperhőseit, hogy az Ellenállással karöltve legyőzzék Aquaman és Wonder Woman csapatait. A győzelemnek azonban hatalmas ára van.



Szokatlan, de szerintem mindenképp pozitív átalakuláson mennek át az utóbbi idők DC animációs filmjei: bár továbbra is általánosak a globális vagy galaktikus fenyegetések, amiket csak egy maroknyi szuperhős képes elhárítani, a történetek jóval naturalistábbá és brutálisabbá válnak. Mindenképp örvendetes, hogy a "gyerekességet" felváltják a nem ritkán véres jelenetek és a lényegesen sötétebb hangulat, ezáltal is közelebb hozva a látottakat a "valósághoz". Noha a fantasztikus elemek továbbra is központi helyet foglalnak el, a karakterek sokkal emberibbek, ezért az ember már nem csak egy elnéző mosollyal veszi tudomásul, ha megint egy csapat szűk ruhás, maszkos alakot lát rohanni az aktuális katasztrófa ellen.
Különösen ebben a történetben venni észre nem kevés párhuzamot Frank Miller stílusával (főleg persze Batman megjelenése és személyisége á la The Dark Knight Returns), aki alaposan felkavarta annak idején a képregények állóvizét. Mindez azt eredményezi, hogy a The Flashpoint Paradox már egyáltalán nem gyerekeknek való (és nem is nekik szól), hanem sokkal inkább azon generációnak, melynek képviselői ezelőtt 20-30 évvel ismerkedtek meg az amerikai szuperhős-képregényekkel, felnőve pedig már magasabb ingerküszöbbel és igényekkel rendelkeznek.



Nincs mese (szó szerint), a legújabb JL-film meglehetősen erőszakosra sikerült, ahol kedvenc hőseink szemrebbenés nélkül végeznek ellenfeleikkel, ütik-vágják és kaszabolják egymást, bőségesen fröccsen a vér, és még gyerekhalál is akad (nem is egy). Bár nem számoltam, szerintem a DC-s rajzfilmek közül ebben a legmagasabb a body count, vagyis a halottak száma. A brutalitás azonban egyensúlyba kerül a jól kidolgozott (alternatív) karakterek, a hangulat és az apróságok által (pl. Lex Luthor az ellenállásnak segít, csakúgy, mint Deathstroke, vagy hogy Batmanről kiderül, hogy ő Thomas Wayne, és a fiát, Bruce-t ölték meg annak idején, amibe az anyja, Martha Wayne beleőrült, mint egyfajta női Joker). Rengeteg, ismert DC-s figura is megjelenik, még ha csak néhány pillanatra (pl. Etrigan, Aqualad, Captain Atom, Lois Lane stb.), viszont nagyon fontos, hogy mindannyiuknak van szerepük a történetben és a felbukkanásuk egyáltalán nem öncélú, amire pedig igen sok esély volt egy ilyen sokszereplős cselekmény esetén.



Az akció- és csatajelenetek is túlléptek a szokásos energiasugarakat lövöldözős stíluson, bár továbbra is akad ezekből szép számmal, ezúttal azonban az Ellenállás is beszáll gépfegyverekkel, az amazonok nyílvesszői halálos pontossággal találnak célba, ill. a közelharcok koreográfiái is többek már néhány mezei pofonnál (Batman és Harley Quinn bunyója a legjobb ebből a szempontból).
Az időutazós alaptörténet nem új találmány, elég csak a Terminátorra vagy a Vissza a jövőbe-trilógiára gondolni, az írók viszont alaposan és jól kidolgozták az alternatív idősíkot, így hiába annyira ismerős a sztori (mert már egy csomószor elsütötték más filmekben és sorozatokban), az embernek még sincs az a zavaró érzése, hogy ezt már látta valahol. Még némi tanulságot, bölcsességet is sikerült becsempészni a történetbe (Barry anyjának tanácsa), ami szerencsére nincs a nézők arcába csapva, ami pedig gyakori az amerikai filmekben.

Jóféle, zúzós, kemény akciórajzfilm tehát a Villám-paradoxon, ami a jó forgatókönyvével és karaktereivel kellemes másfél órányi szórakozást nyújt a képregények kedvelői számára. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése