2012. május 23., szerda

Napszemüvegek a filmekben


Egy jó napszemüveg több mint kiegészítő. Nem csupán megóvja a szemet az erős fénytől, de stílust ad viselőjének, ráadásul remekül el lehet bújni mögé, hiszen egy sötét lencséjű napszemüveg az arc közel felét eltakarja, így anélkül lehet a világot megfigyelni, hogy az tudatában volna ennek. A napszemüveg olyan, mint egy álarc. Lehetővé teszi, hogy személyiségünk megváltozzon, így olyasmikre is képesek lehetünk napszemüveget viselve, amire másképp nem. Magabiztosságot ad és megváltoztathatja a személy énképét, hiszen maga a külseje is megváltozik, amint napszemüveget „ölt”.
Van valami izgalmas és egyszerre félelmet keltő abban, ha nem látjuk egy ember egész arcát, különösen a szemét, melyről pedig tudjuk, hogy a lélek tükre (lásd Batman és Zorro esetét). Ha nem látni a szemeket, akkor az illető mintegy levetkőzi önmagát, új személyiséggé válik, visszahúzódik az ismeretlenség homályába. Napszemüvegben kvázi nincsenek következmények, az ember oda néz, ahová akar, és teheti mindezt anélkül, hogy mások tudnák, éppen mire veti a tekintetét. A napszemüveg tehát egyfajta detektívtükör a valóság határán, melyen át az ember mindent lát, de mások csak önmagukat.

Nem csoda hát, hogy a filmekben is gyakran fordulnak elő napszemüveges szereplők. A napszemüveg lehet csupán egyszerű kiegészítő egy filmben, de lehet nagyon fontos formanyelvi eszköz is, amely a karakterábrázolást erősíti. Az elmúlt évtizedek sok mozi- és tévéfilmszereplője egész biztosan nem vált volna híressé (vagy akár kultikussá), ha nem hord valamilyen napszemüveget.


Ha azt mondom, Ray-Ban 3025 Large Aviator és Tom Crusie, akkor mindenki azonnal rávágja, hogy Top Gun. Bizony, a Tony Scott által 1986-ban rendezett látványos akciófilm nem csupán az amerikai haditengerészethez jelentkezők számát emelte meg drasztikusan, de az egyik legismertebb, klasszikus napszemüvegnek is kiváló reklámlehetőséget biztosított. Maverick, a vagány pilóta feleannyira sem lett volna szívdöglesztő, ha nem viseli napszemüvegét; nélküle csupán egy paprikajancsi lenne, aki valahogy fellógott egy F14-es vadászgépre.


Még mindig Tom Cruise-nál maradva: három évvel a Top Gun előtt készült a Kockázatos üzlet, melyben egy tinédzser srác szülei elutaznak, az otthon maradó ifjú titán pedig úgy érzi, végre eljött az ő ideje, így első dolga, hogy telefonál egy call girlért. A lány megérkezéséig izgalmában többször is elképzeli a rá váró gyönyöröket, ám attól a perctől kezdve, hogy a hölgy belibben az ajtón, minden a feje tetejére áll. A békés családi fészek hamarosan bordélyházzá alakul, melynek főnöke nem más, mint hormonoktól duzzadó, fiatal barátunk.
A film kapcsán nem csak az ifjú Tom alsógatyás tánca lehet emlékezetes, de Ray-Ban Wayfarer napszemüvege is, amely nem keveset dobott a hirtelen az aranyéletbe belecsobbanó ifjonc önbizalmán.


Audrey Hepburn 1961-ben játszotta el az Álom luxuskivitelben című kedves vígjáték főszerepét, melyben Holly-t alakítja, aki imádja az ékszerboltok csábító kirakatait bámulni. A bájos lánynak ez álmai netovábbja, hiszen tizennyolc évesen otthagyta szülővárosát és férjét, hogy divatos frizurával, negyven centis szipkából pöfékelve, mint playgirl hódítsa meg New York előkelő világát. Adakozó kedvű kísérőkben és hóbortos partikban nincs is hiány, épp csak szerelemnek van szűkében, mindaddig, amíg bele nem habarodik egy ágrólszakadt, sikertelen íróba.
A Truman Capote novellája nyomán Blake Edwards rendezte filmben Audrey egy Ray-Ban 2140 Wayfarer napszemüveget visel, ami nem is tudná jobban ábrázolni a jobb életre vágyó fiatal lány nagyvilági dámává való avanzsálásának vágyát.


„Isteni küldetésben járunk!” Ismerős? Nem csoda, hiszen az 1980-ban készült vígjáték, a Blues Brothers két imádnivaló csirkefogója, Jake és Elwood Blues valóban különleges cél felé igyekszik.
A fekete öltönyös-kalapos duó életében egy nap eljön a pillanat, hogy minden bűnük megbocsátást nyerhet, mikor megtudják, hogy le akarják bontani az árvaházat, ahol nevelkedtek. Elhatározzák, hogy összetrombitálják régi bandájukat, aztán néhány fellépéssel elég pénzt szereznek ahhoz, hogy kifizethessék az árvaház banki tartozását. A dolgok azonban nem egészen úgy alakulnak, ahogy tervezték.
A fantasztikus zenékkel és dalokkal, legendás énekesekkel (Ray Charles, James Brown, Aretha Franklin, stb.), na meg John Belushival és Dan Aykroyddal fűszerezett komédia büszkélkedhet a filmtörténet legtöbb rommá tört rendőrautójával, ugyanakkor Jake és Elwood fekete Ray-Ban Maximum Eyewear napszemüvegeket viselt, még éjszaka és alvás közben is.


Talán nem sokan tudják, de Pierce Brosnan előtt egy nála ezerszer kúlabb színész is eljátszotta a különc milliomos-tolvaj Thomas Crown szerepét. Steve McQueen az eredeti A Thomas Crown-ügyben próbált kirámolni egy bankot, miközben egy dögös biztosítási detektívvel játszották a maguk izgalmas macska-egér játszmájukat, és bár a film nem bizonyult igazán maradandónak (noha McQueen renoméján nem rontott), mindenesetre a színész egy kéklencséjű Ray-Ban 0714 Persol napszemüveget viselt.


Leon csendes, hatékony, sosem hibázik, profi a szakmájában. A férfi ugyanis bérgyilkos, aki magányosan tengeti életét New Yorkban, egyetlen „barátja” egy szobanövény, amit féltő gondossággal ápol.
Egy nap addig megszokott élete fenekestül felfordul, mikor a szomszédjában lakó család áldozatául esik egy rendőr kegyetlenségének. Az egyetlen túlélő egy 12 éves kislány, aki Leonhoz menekül. Idővel a szenvtelen bérgyilkos úgy gondoskodik róla, mintha a saját lánya lenne, ám a gyilkos rendőr végezni akar a lánnyal, de nem számol Leonnal, aki az élete árán is hajlandó megvédeni kis védencét.
A mindig nagyszerű Jean Reno nevét a Leon tette igazán ismertté, jellegzetes, kereklencsés napszemüvegét pedig állítólag maga a francia divatdiktátor, Jean-Paul Gaultier tervezte.


Mintegy negyed évszázaddal és számtalan botox-kezeléssel ezelőtt Sylvester Stallone eljátszotta a 80-as évek egyik legtökösebb(nek gondolt) rendőrének, Marion „Cobra” Cobrettinek a szerepét.
Kobra szűkszavú, keményöklű, késdobáló, pisztolyából sosem fogy ki a muníció, borostás, és fogpiszkálót rágcsál; ha a bűn betegség, akkor ő a legjobb gyógyszer ellene. És persze napszemüveget visel, egészen pontosan egy Ray-Ban 3030 Outdoorsman-t, melynek láttán még a kétméteres svéd szőkeség (és egykori Mrs. Stallone), Brigitte Nielsen is garantáltan elalél.


A Félelem és reszketés Las Vegasban a gonzó újságírás atyjának, Hunter S. Thompsonnak a regénye alapján készült, melynek főszereplője, azaz Thompson alteregója, Johnny Depp volt. A film egy újságíró és ügyvéd barátjának LSD-s ámokfutásának története, akik minden törvényt és erkölcsi szabályt áthágva alaposan felforgatják Las Vegas városát.
Johhny Depp állítólag hónapokig élt együtt Thompsonnal, hogy részletesen megismerje az író szokásait és jellegzetes gesztusait, sőt a színész még a kocsiját is lecserélte Thompson piros Cadillacjének mására, és az előkészületek során körbeutazta vele Kaliforniát. A filmben viselt ruhadarabok között több eredeti is található, amiket Depp Thompsontól kölcsönzött, így az öreg jellegzetes, sárga napszemüvegét is, ami nem más, mint egy Ray-Ban 3138 Shooter Aviator.


Nem vagyunk egyedül az univerzumban, ezt mindig is tudtuk vagy legalábbis reméltük (már aki). Azt azonban biztosan kevesen sejtik, hogy ahhoz, hogy ufókat lássunk, nem kell feltétlenül elhagyni aprócska sárgolyónkat, elég csak elruccanni New Yorkba, ahol egymást érik a különféle fura szerzetek. Ez önmagában persze még nem újdonság, az viszont már annál inkább, hogy ezek egy része tényleg nem a bolygónkról származik. Ahol pedig ilyenfajta bevándorlók élnek, ott óhatatlanul szükség van egy rendfenntartó és ellenőrző hatóságra, amit a Feketeruhások látnak el, vagyis a Men In Black emberei.
1997 egyik legnagyobb mozidurranása volt az eredetileg képregénynek készült Sötét zsaruk, melyben Will Smith és Tommy Lee Jones hajkurászta a furábbnál furább idegeneket. A MIB embereinek szinte minden ruházata és kiegészítője fekete (tán még az alsógatyájuk is, bár ez nem derül ki…), és persze napszemüveget viselnek, és nem csak azért, hogy a neutralizáló ne nullázza le az ügynökök memóriáját. Ahogy J mondja beöltözés után: „Tudja, mi a különbség kettőnk között? Hogy nekem ez jól áll.” Köztük a Ray-Ban 2030 Predator napszemüveg is.


Minden idők egyik „legnapszemüvegesebb” filmje az 1999-ben készült cyberpunk akciófilm (és folytatásai), a Mátrix, amelyben lényegében minden jó- és rosszfiú napszemüveget visel, valahányszor csak alámerül a kibertérbe.
Neo, Trinity, Morpheus, Seraph, Smith ügynök, Cypher, az Ikrek, Niobe, Mouse, Vector, Ballard, Ghost mind-mind valamilyen különleges napszemüveget viselnek, melyek a Mátrix filozófiájának fényében nem csupán dögös kinézetet kölcsönöznek tulajdonosaiknak, miközben halomra lövik vagy verik egymást. A Mátrix esetében fokozottan igaz, hogy a napszemüveg a szem és ez által a szereplők identitásának elfedésére szolgál, hiszen a különféle karakterek máshogy néznek ki a valóságban és megint máshogy a Mátrixban.


Osztrák akcentussal beszélő, jövőbeli, gyilkos kiborg, ami (aki?) azért érkezik 1984-be, hogy végezzen az emberiség leendő vezetőjének anyjával, hogy John Connor soha ne születhessen meg, és az idővonalat így megváltoztatva a Skynet-nek ne kelljen aggódnia gépi uralmáért.
Ez bizony nem más, mint a Terminátor, James Cameron műfajteremtő klasszikusa, amelyben Schwarzeneggernek mindössze 17 mondata volt (2 további mondatot más szereplő hangján mond), kivágja a saját szemgolyóját, ezt követően takarja el a sebet egy Gargoyles ANSI Classics napszemüveggel.


Ez annyira megtetszett Cameronnak, hogy Az ítélet napja alcímű folytatásban már külön jelenetet készített a napszemüveg megszerzésének és felvételének, ill. a mindenkori Terminátor-figurát ezek után kizárólag napszemüvegben lehet csak ábrázolni, mivel a napszemüveg annyira összeforrt a figurával, mint élő szövet a belső fémvázzal.


A T2 folyékony T-1000-e (Robert Patrick) különleges, foncsorozott napszemüveget viselt, amikor egy motorosrendőr alakjába bújt; ezt a The Sarah Connor Chronicles-című tévésorozatban szereplő „terminátor-lány”, Cameron (Summer Glau) is megidézte a széria egyik epizódjában.


További filmes napszemüvegek:


Travis Bickle – Taxisofőr - Ray-Ban Caravan


Harry Callahan – Piszkos Harry - Ray-Ban Baloramas


Mr. Orange – Kutyaszorítóban – Ray-Ban 3016 Clubmasters


Tyler Durden – Harcosok klubja – Oliver Peoples 523


Dr. Emmett „Doki” Brown - Vissza a jövőbe
(a "napszemüvege" a valóságban nem volt átlátszó)


Dolores „Lolita” Haze - Lolita
(bár a szív alakú napszemüveg a filmben
nem szerepelt, csak a plakáton)


Mark – Szebb holnap


Neil McCauley – Szemtől szemben

 Nada – Elpusztíthatatlanok


Geordi LaForge – Star Trek TNG
(bár ez vizor, nem napszemüveg,
de attól még geek-divatot teremtett)


Horatio Caine - CSI Miami

4 megjegyzés:

  1. "A T2 folyékony T-1000-e (Robert Patrick) különleges, foncsorozott napszemüveget viselt, amikor egy motorosrendőr alakjába bújt"

    Az egy Ray-Ban 3025-ös Aviator. Pont olyanom van nekem is. Semmi különleges nincs benne... habár igen, minden Ray-Ban az! :)

    VálaszTörlés
  2. És a Dr. Strangelove napszemüvege hol van?

    VálaszTörlés