Nyilván sokan tudják, hogy a Denevérember sokféle kütyüt hord magánál: hajítópengéket, gázkapszulákat, acélköteleket és az azokat kilőni képes pisztolyokat, na meg, ha szükséges, akkor Superman leszerelésére egy kis ólomdobozban tartott kryptontit-szilánkot (bár ez utóbbival eddig csak az animációs filmekben lehetett találkozni), Batman öve tehát csak úgy tobzódik a különféle eszközökben és hasznos szerkentyűkben. (Nem csoda hát, ha Joker az 1989-es filmben fel is tette a költői kérdést: vajon honnan szerzi ezeket a jó kis játékait?)
A rajongók számára nem titok, hogy Batman a civil alteregójától, a WayneTech milliomos tulajdonosától, Bruce Wayne-től „kapja” a felszerelését, köztük az egyik leglátványosabb használati tárgyát, az autóját, mely idestova 70 éve viseli magán a Batmobile elnevezést. Hetven év nem kevés egy autó életében, szerencsére azonban Batman nem ugyanazt a verdát nyúzza már évtizedek óta, hanem mindig újabb és újabb négykerekűeket.
Fontos tudni, hogy a Denevérember a legtöbb autóját nem a képernyőn és a vetítővásznon, hanem a képregények lapjain használta. A mindenkori Batmobile megerősített alvázzal és páncélzattal van ellátva, továbbá különféle eszközökkel (rádió, nyomkövető, számítógép stb.) és fegyverekkel van felszerelve. A Denevérbarlangban speciálisan kialakított parkolóhelye van, amit egy álcázott kapun át képes megközelíteni.
Lássuk hát, milyen kocsikkal járt Batman az elmúlt évtizedek során!
A Denevérember először 1939-ben pattant a volán mögé (a Detective Comics #27-ben). Ennek a teljesen hétköznapi, piros színben pompázó autónak még nem volt neve, és a kinézetével sem hívta fel magára a figyelmet. (Habár Batman másik járműve, a repülőgépe, már ebben az időben is a Batplane nevet viselte, az autó hasonló elnevezésére 1941-ig kellett várni – Detective Comics #48).
A Denevérember először 1939-ben pattant a volán mögé (a Detective Comics #27-ben). Ennek a teljesen hétköznapi, piros színben pompázó autónak még nem volt neve, és a kinézetével sem hívta fel magára a figyelmet. (Habár Batman másik járműve, a repülőgépe, már ebben az időben is a Batplane nevet viselte, az autó hasonló elnevezésére 1941-ig kellett várni – Detective Comics #48).
Az autó 1941-ben tört össze először, amikor a Joker lelökte egy szakadékba, a következő történetben azonban Batman egy pontosan ugyanolyan kocsit vezetett (innen lehet feltételezni, hogy nem csak egy autó áll a rendelkezésére).
1943-ban készült el az első élőszereplős filmsorozat, de az alacsony költségvetés következtében Bruce Wayne (és álarcos alteregója) „csak” egy gyári 1939-es Cadillacet használt holmi hiper-szuper tuningjárgány helyett.
1943-ban készült el az első élőszereplős filmsorozat, de az alacsony költségvetés következtében Bruce Wayne (és álarcos alteregója) „csak” egy gyári 1939-es Cadillacet használt holmi hiper-szuper tuningjárgány helyett.
A jellegzetes denevéres „díszítésekre” nem kellett sokat várni, és a képregényekben látható, sötét színre festett kocsin hamarosan denevérszárnyakhoz hasonló elemek jelentek meg, majd egy stilizált denevérfej a hűtő előtt.
A következő filmsorozat 1949-től volt látható, és bár az alkotók ebben a produkcióban sem voltak túlságosan eleresztve anyagilag, azért sikerült néhány denevéres eszközt becsempészniük a szériába. A Batmobile-t egy Mercury Convertible „játszotta”, és – hasonlóan az első sorozathoz – ezt is egyszerre használta Bruce Wayne és Batman (a különbség annyi volt, hogy a tető hol fel, hol pedig le volt szerelve, attól függően, hogy a sofőr rejtőzködni óhajtott-e).
A Robint alakító színész, Johnny Duncan egyszer úgy nyilatkozott, hogy a forgatás során hat autót használtak el, mivel a nehéz járművel nehezen lehetett kanyarodni, ezért a kaszkadőrök sokat ütköztek és borultak vele.
A következő filmsorozat 1949-től volt látható, és bár az alkotók ebben a produkcióban sem voltak túlságosan eleresztve anyagilag, azért sikerült néhány denevéres eszközt becsempészniük a szériába. A Batmobile-t egy Mercury Convertible „játszotta”, és – hasonlóan az első sorozathoz – ezt is egyszerre használta Bruce Wayne és Batman (a különbség annyi volt, hogy a tető hol fel, hol pedig le volt szerelve, attól függően, hogy a sofőr rejtőzködni óhajtott-e).
A Robint alakító színész, Johnny Duncan egyszer úgy nyilatkozott, hogy a forgatás során hat autót használtak el, mivel a nehéz járművel nehezen lehetett kanyarodni, ezért a kaszkadőrök sokat ütköztek és borultak vele.
1950-ben a képregényekben a Batmobile alapját ismét egy Cadillac képezte, majd 1958-tól egy Chrysler 300-as, míg a 60-as évek közepén egy Porshe 356-os.
A harmadik élőszereplős sorozatban debütált a kultikus 1955-ös Lincoln Futurama, amelyet George Barris alakított át a film kedvéért egy koncepcióautóból. A kocsi megtervezése és építése mintegy 30 ezer dollárba került. A forgatás alatt sok hiba adódott abból, hogy egy 10 éves géppel kellett a stábnak dolgozni: a motor gyakran túlmelegedett, az akkumulátor többször is tönkrement, a méregdrága Mickey Thompson gumiabroncsok pedig állandóan defektet kaptak. A sorozat közepére aztán annyi műszaki hiba keletkezett, hogy a komplett motort lecserélték egy Ford Galaxie-éra.
A harmadik élőszereplős sorozatban debütált a kultikus 1955-ös Lincoln Futurama, amelyet George Barris alakított át a film kedvéért egy koncepcióautóból. A kocsi megtervezése és építése mintegy 30 ezer dollárba került. A forgatás alatt sok hiba adódott abból, hogy egy 10 éves géppel kellett a stábnak dolgozni: a motor gyakran túlmelegedett, az akkumulátor többször is tönkrement, a méregdrága Mickey Thompson gumiabroncsok pedig állandóan defektet kaptak. A sorozat közepére aztán annyi műszaki hiba keletkezett, hogy a komplett motort lecserélték egy Ford Galaxie-éra.
Az autó hossza kb. 5,5 méter, súlya 2,5 tonna. A sorozatban látott műszaki megoldások és fura denevéres szerkezetek a valóságban is működtek, így tehát valódi gázturbinát szereltek a kocsiba, ami látványos lángot fújt gyorsításkor (igaz, az üzemanyag felét egyből fel is falta), volt benne lopásgátló, telefon, tűzoltókészülék, füstgép stb.
Hasonlóan a Star Trek „Beam me up, Scotty!”-jához Adam West „pocakos” Batman-jének „Robin! To the Batmobile!” felkiáltása azóta szintén a tévétörténelem egyik ikonikus idézete.
Hasonlóan a Star Trek „Beam me up, Scotty!”-jához Adam West „pocakos” Batman-jének „Robin! To the Batmobile!” felkiáltása azóta szintén a tévétörténelem egyik ikonikus idézete.
1966-ban a képregény-Batmobile alapja egy Jaguar XKE volt, 1970-ben egy Chevrolet Corvette, majd 1973-ban egy Ford Mustang. Az agyonszabályozott és rettenetesen gyermeteggé lett képregényes Batman-világ a 70-es évektől kezdve vált egyre sötétebbé és komorabbá, ennek részeként pedig a Denevérember szakított a csicsás, „agyondenevérezett” eszközök és járművek használatával, autója így ekkoriban sötét színű és feltűnő azonosítójelek nélküli modell volt (pl. egy Porshe 904-es és egy Ligier JS2-es).
A '80-as évek alapvető változásokat hoztak a Batmobile-koncepcióban. Egyrészt a képregényben Batman egy DeTomaso Panterat, majd egy újabb Chevrolet Corvette-et kapott (többek között), másrészt 1989-ben bemutatták Tim Burton óriási sikerű filmjét, amelyben Michael Keaton, Jack Nicholson és Kim Basinger játszották a főszerepeket. A film látványtervezője Anton Furst volt, aki a sötét, gótikus és expresszionista stílusjegyeket ötvöző díszleteken túl egy vadonatúj Batmobile-t is tervezett. Ennek az autónak az alapja egy Chevrolet Corvette volt. A kocsi hossza mintegy 6,5 méter, a beépített, utánégetős hajtóműnek köszönhetően pedig igencsak gyorsan volt képes száguldani.
A fegyverzet legfontosabb alkotóeleme két M1919 Browning géppuska, melyek távirányítással aktiválhatóak a pilótafülkéből, alaphelyzetben pedig a kocsiszekrény belsejében vannak. Az autóban található egy kilőhető, acélsodronyos kampó, melynek segítségével rendkívül éles fordulókat is lehet tenni a járművel. A golyóálló ablakok, páncélzat, füstgép és fedélzeti számítógép mind „szériafelszerelésnek” számítanak.
Az 1992-es Batman visszatérben továbbfejlesztették a kocsit, amely a kerekeit behúzva és a fölösleges karosszériaelemeket „ledobva” egy rendkívül keskeny, rakétaszerű, áramvonalas járművé képes alakulni.
A híres A Sötét lovag visszatér című képregényben (írta: Frank Miller), a Batmobile sokkal inkább tankra hasonlított, semmint autóra, de a 90-es években ez nem számított szélsőséges esetnek, hiszen ekkoriban rengeteg limitált példányszámú történet, különkiadás és spin-off jelent meg, melyekben Batman-nek más és más kinézetű kocsija volt; írótól és grafikustól függően (pl. volt egy Humveeja is, amikor az egyik történet szerint egy földrengés lerombolja Gothamet).
1994-ben a filmesek új Batmobile-t terveztek a Mindörökké Batmanhez. A korábbi két filmtől eltérően a dizájn teljesen új irány vett, így Barbara Ling terve – hasonlóan a film látványvilágához – sok neonfénnyel operált, melyek a különféle panelek alól világítottak.
A '80-as évek alapvető változásokat hoztak a Batmobile-koncepcióban. Egyrészt a képregényben Batman egy DeTomaso Panterat, majd egy újabb Chevrolet Corvette-et kapott (többek között), másrészt 1989-ben bemutatták Tim Burton óriási sikerű filmjét, amelyben Michael Keaton, Jack Nicholson és Kim Basinger játszották a főszerepeket. A film látványtervezője Anton Furst volt, aki a sötét, gótikus és expresszionista stílusjegyeket ötvöző díszleteken túl egy vadonatúj Batmobile-t is tervezett. Ennek az autónak az alapja egy Chevrolet Corvette volt. A kocsi hossza mintegy 6,5 méter, a beépített, utánégetős hajtóműnek köszönhetően pedig igencsak gyorsan volt képes száguldani.
A fegyverzet legfontosabb alkotóeleme két M1919 Browning géppuska, melyek távirányítással aktiválhatóak a pilótafülkéből, alaphelyzetben pedig a kocsiszekrény belsejében vannak. Az autóban található egy kilőhető, acélsodronyos kampó, melynek segítségével rendkívül éles fordulókat is lehet tenni a járművel. A golyóálló ablakok, páncélzat, füstgép és fedélzeti számítógép mind „szériafelszerelésnek” számítanak.
Az 1992-es Batman visszatérben továbbfejlesztették a kocsit, amely a kerekeit behúzva és a fölösleges karosszériaelemeket „ledobva” egy rendkívül keskeny, rakétaszerű, áramvonalas járművé képes alakulni.
A híres A Sötét lovag visszatér című képregényben (írta: Frank Miller), a Batmobile sokkal inkább tankra hasonlított, semmint autóra, de a 90-es években ez nem számított szélsőséges esetnek, hiszen ekkoriban rengeteg limitált példányszámú történet, különkiadás és spin-off jelent meg, melyekben Batman-nek más és más kinézetű kocsija volt; írótól és grafikustól függően (pl. volt egy Humveeja is, amikor az egyik történet szerint egy földrengés lerombolja Gothamet).
1994-ben a filmesek új Batmobile-t terveztek a Mindörökké Batmanhez. A korábbi két filmtől eltérően a dizájn teljesen új irány vett, így Barbara Ling terve – hasonlóan a film látványvilágához – sok neonfénnyel operált, melyek a különféle panelek alól világítottak.
A kocsit kifejezetten a film kedvéért építették (tehát nem egy létező autót alakítottak át), motorja egy Chevrolet 350 ZZ3-as erőforrás volt, amely szintén rendelkezett utánégetővel. A karosszéria vákuumformázott epoxigyanta és karbonszálak keveréke volt.
Érdekesség, hogy eredetileg az Alien Oscar-díjas látványtervezőjét, H. R. Gigert kérték fel a kocsi megtervezésére, de a svájci mester végül „művészeti nézetkülönbségek” miatt távozott a produkcióból.
Az 1997-es Batman és Robinhoz Harald Belker tervezett új autót, melyet ezúttal George Clooney vezetett, igaz, csupán a film egyetlen jelenetében. Az autó szíve szintén egy Chevy 350 ZZ3 versenymotor volt, amely akár 530 km/h sebességre is képes volt (utánégetővel) felgyorsítani a 10 méter hosszú, együléses gépet.
Érdekesség, hogy eredetileg az Alien Oscar-díjas látványtervezőjét, H. R. Gigert kérték fel a kocsi megtervezésére, de a svájci mester végül „művészeti nézetkülönbségek” miatt távozott a produkcióból.
Az 1997-es Batman és Robinhoz Harald Belker tervezett új autót, melyet ezúttal George Clooney vezetett, igaz, csupán a film egyetlen jelenetében. Az autó szíve szintén egy Chevy 350 ZZ3 versenymotor volt, amely akár 530 km/h sebességre is képes volt (utánégetővel) felgyorsítani a 10 méter hosszú, együléses gépet.
A képregényekben ez idő alatt Batman több autóban is feltűnt, 2004-ben ismét német kocsiba ült, egészen pontosan egy Mercedes-Benz CLK-GTR-be. Később egy TVR Speed 12-est használt, majd egy Dodge Vipert.
2005-ben debütált a mozikban Christopher Nolan Batman-rebootja, a Batman begins, melyben egyrészt Christian Bale bújt a denevérruhába, másrész a dizájnerek (élükön Nathan Crowleyval) radikálisan új Batmobile-t alkottak, amely leginkább egy Lamborghini és egy tank keverékére hasonlított. Alapvető változás, hogy a kocsinak (a Tumblernek) nincs elülső tengelye, a két első kerék így saját, független felfüggesztésen gördül. A filmhez több autó is épült: kettő a valós felvételekhez, melyekben kaszkadőrök vezettek, két életnagyságú modell a trükkfelvételekhez, és több méretarányosan kicsinyített, távirányítású modell.
Ugyanez a Batmobile (amit egyébként sosem neveznek így a filmben) visszatért A sötét lovag című filmben. Amikor a Joker (Heath Ledger) gránátot lő ki az autóra, Batman egy motorszerű járművel, a Batpoddal, megy tovább, amely a kocsi első kerekeiből és páncélelemeiből áll össze. Bár Batman parancsára a kocsi később megsemmisítette önmagát, a Batmobile – pontosabban az annak alapját képező katonai jármű – visszatér a legújabb, A Sötét lovag – Felemelkedés című filmben.
2005-ben debütált a mozikban Christopher Nolan Batman-rebootja, a Batman begins, melyben egyrészt Christian Bale bújt a denevérruhába, másrész a dizájnerek (élükön Nathan Crowleyval) radikálisan új Batmobile-t alkottak, amely leginkább egy Lamborghini és egy tank keverékére hasonlított. Alapvető változás, hogy a kocsinak (a Tumblernek) nincs elülső tengelye, a két első kerék így saját, független felfüggesztésen gördül. A filmhez több autó is épült: kettő a valós felvételekhez, melyekben kaszkadőrök vezettek, két életnagyságú modell a trükkfelvételekhez, és több méretarányosan kicsinyített, távirányítású modell.
Ugyanez a Batmobile (amit egyébként sosem neveznek így a filmben) visszatért A sötét lovag című filmben. Amikor a Joker (Heath Ledger) gránátot lő ki az autóra, Batman egy motorszerű járművel, a Batpoddal, megy tovább, amely a kocsi első kerekeiből és páncélelemeiből áll össze. Bár Batman parancsára a kocsi később megsemmisítette önmagát, a Batmobile – pontosabban az annak alapját képező katonai jármű – visszatér a legújabb, A Sötét lovag – Felemelkedés című filmben.
A kocsi 4,6 méter hosszú, majdnem 3 méter széles és több mint két tonna súlyú. Egy 5,7 literes Chevrolet 350 V8-as motor van benne, amely kevesebb, mint 10 mp alatt gyorsítja fel 100 km/h-ás sebességre. A kocsi megtervezése és megépítése mintegy negyedmillió dollárt emésztett fel.
Napjaink képregényeiben Batman továbbra is a legkülönfélébb márkájú és kinézetű autókat használja: pl. egy Opel Speedstert, egy Ford GT90-et, egy Lamborghini Reventiont, egy Mazda Furait vagy éppen egy C3-as Corvette-et.
Bónusz: az 1989-es Batmobile metszetrajza (plusz a '92-es verzió "ledobható" részei):
Bónusz: az 1989-es Batmobile metszetrajza (plusz a '92-es verzió "ledobható" részei):
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése