2016. október 15., szombat

Kaszkadőrök: Szántó György-interjú

Mindig is lenyűgöztek a kaszkadőrök. A filmen belül a vizuális effektek és maszkok mellett ez a harmadik terület, ami kiemelten érdekel. Az évek során számtalan dokumentum- és werkfilmet láttam, így megtanultam néhány alapkifejezést, híres szakemberek neveit, legismertebb munkáikat, fura módon azonban csak egyszer láttam "élőben" e veszélyes, de kiváló szakma művelőit: 2000-ben a budapesti Hősök terén, amikor a Meseautóhoz készült egy jelenet.
A Filmkockán eddig három cikk foglalkozott a kaszkadőrmesterséggel; elsőnek egy általános áttekintést írtam, majd két bejegyzésben (1 - 2) megemlékeztem a legismertebb kaszkadőrökről, nemrég azonban lehetőségem nyílt beszélgetni Szántó Györggyel, aki rengeteg érdekességet mesélt (és akinek ez úton is köszönöm a fényképeket és videókat).


Szántó Károly
Hogyan kezdted a szakmát?
Édesapám dolgozott az Egri csillagokban kaszkadőrként. Együtt cselgáncsozott Piroch-kal (Piroch Gábor, a legismertebb magyar kaszkadőr) a Honvédban, ő vitte bele a szakmába.

Akkor adta magát, hogy te is kaszkadőr leszel?
Nekem kiskorom óta természetes volt. Hintalóról gyakoroltam a leesést.

Első munka?
2000. április 4., Perlasca. Zsidóként a 4 celsius fokos Dunába lőttek. De előtte voltam bemutatózni lovagi tornákon, western show-ban.

Mennyiben érintette a CGI elburjánzása a kaszkadőrszakmát?
A CGI nem helyettesíti az embert szerencsére. Lövedékeket létrehozni lehet CGI segítségével, emberi mozgást talán nem, bár van a motion capture, de az tuti, hogy egy kaszkadőr olcsóbb.
Pl. a Herkulesben kb. 200-an alkottuk a többezres sereget. Ugyanaz a sereg felsorakozik/fut, stb. több helyen. Felveszik és összerakják. Robbanásokat, tüzet is fel szokták nagyítani, de azért egy kisebb pukkanást valóban odatesznek mindig. Manapság inkább por és füst van, meg kevés láng. Ezt pl a Strike Backben (Válaszcsapás c. angol tévésorozat) csináltuk:


A dobozok használata még mindig ennyire gyakori, vagy ez inkább felénk jellemző? Vagy ahol nincs mód légzsákot telepíteni, ott építenek fel ilyet?
Pontosan. A légzsák nem mindenhová fér el és bonyolultabb álcázni is. Na, meg ha egyszerre többen zuhannak, nehéz úgy időzíteni, hogy az érkezés is egyszerre legyen. Légzsákba veszélyes akár fél másodperces eltérés is. Ha az első ugró kiszorítja a levegőt, a többiek pórul járnak. Na, meg légzsákba csak a hátadra érkezhetsz... Ezt korláton keresztül, teljesen vakon nem tudtuk volna véghez vinni. Aki később érkezik, annak nem marad levegő, ami megfogja.

A dobozra mindegy, hogyan érkezel?
Majdnem mindegy. Bizonyos magasságig igen. Bár volt kollégám, aki 3 méterről talpast ugrott és eltört a lába.

A sérülések emberi hibákból erednek ezek szerint a leggyakrabban?
Szinte mindig emberi mulasztásból történnek. A felszerelést, amivel dolgozol, mindig legalább kétszer ellenőrizni kell, akkor is, ha te csinálod az akciót, akkor is, ha segédkezel más akciójánál. Szerencsére nagyon ritkán fordulnak elő balesetek. Az amerikaiakra pl. a túlbiztosítás jellemző. Egy egyszerű hanyatt eséshez olyan szivacsot használnak, amire mi leugrunk 2-3 méterről.


Az amerikai film egy nagyon kiszámított iparág, igaz?
Abszolút. Pl. a kedves Brett Ratner (a Herkules rendezője) képes volt vasárnap reggel 6-tól este 9-ig dolgoztatni minket, ha olyan kedve volt. Ez úgy nézett ki, hogy ő ült egy légkondicionált sátorban, mi meg estünk-keltünk 40 fokban a napon páncélokban. 

(Itt eltelt egy kis idő, amíg Gyuri nem írt.)


Bocsi, vagyok, csak elugrottam a fiaimért.


A következő generáció?
A 8 éves fiam, Roland, 4 filmes kaszkadőr.

Az szép.
Spectral (ez egy 2017-re ígért scifi)X Company (2015-ös kanadai tévésorozat), Strike Back (Válaszcsapás), A Viszkis (Antal Nimród filmje Ambrus Attiláról).

És miket kellett csinálnia? Azt hallottam, hogy vannak egészen kistermetű kaszkadőrök, akik gyerekeket helyettesítenek.
Amerikában igen. Nálunk kaszkadőrök gyerekei oldják meg.

Mert a magyar kaszkadőrök kiképzik a gyerekeiket?
Olyan dolgokat azért nem nagyon kell csinálniuk, amihez kiképzés kell. Én az adott feladatra tanítom be mindig a fiamat.


Itt az a gyerek volt kaszkadőr, akit felkap a felnőtt, igaz? Ilyenkor a gyereken van valami protektor, tűzálló zselé, vagy ide nem szükséges?
Itt konkrétan a színész csinálta, ehhez csak a gyereknek kellett kaszkadőrnek lennie. Ez csak hang, füst és por volt leginkább. A filmben felturbózták.

Miket csinálnak még a kaszkadőrgyerekek?


Itt egy szellem löki majd fel (Roland a Spectral c. filmben a főszereplő kisfiú dublőre)Itt csak megfújták levegővel, hogy tudja, mitől essen el, de ez egyben az effekthez is kellett. A történet szerint egy szellem sodorja el.

Egy jelenet az X Companyból


A lelövésre így készültünk, hogy tudja, milyen a hiteles esés. Durvának néz ki, de vigyorogva állt fel.

Hol szoktatok edzeni?
A Honvéd tornacsarnokában edzettünk, de onnan el kellett jönni, mert csak tornászoknak lesz felújítva, féltették a talajt. Ha hívják dolgozni, felkészítem itthon, vagy a helyszínen.

Iskolában nem menőzik, hogy beee, kaszkadőr vagyok?
Nem, szerencsére, és azzal se villog, hogy 8 évesen mennyit keres.

Mert mennyit?
Ugyanazt a gázsit kapja, amit mi. (Gyuri pontosan megmondta az összeget, de kérte, hogy ne írjam le.) Sok statiszta akar átavanzsálni emiatt, de amikor rájönnek, hogy statisztaként lehet 50-60 napjuk egy filmben, kasziként 10-12, akkor elkezdenek gondolkodni... Gyakori, hogy 2-3 hónapig itthon ülök és várom a hívást. Statiszta minden filmbe kell, kaszkadőr nem.

A fiam erre a képre lehet a legbüszkébb. J. J. Perry elég nagy név a szakmában. Pl. Johnny Cage (Linden Ashby) dublőre volt a Mortal Kombatban.

Aki ma Magyarországon kaszkadőr akar lenni, hogyan kezdjen hozzá? Kell hozzá sportos előélet?
Régen számított a sportmúlt, öttusa, cselgáncs, stb. Ma már elég, ha jókor vagy jó helyen.

Akkor esetleg regelni kell valami szövetségbe, külföldön?
Az szinte lehetetlen. Oda kihalásos alapon szoktak bekerülni. Kapcsolatokon múlik. De a magyarok az élmezőnybe tartoznak. Minden megvan, ami kell és szeretnek minket a világban, mert nem specializálódunk. Itthon egy filmben egy színésznek általában egy dublőre van. Amerikában 3-4. Az egyik autózik, a másik bunyózik, stb. Nálunk ezt mind megoldja ugyanaz a kaszkadőr.

Amikor az Én, a kémet forgatták Budapesten, egy ismerősöm mesélte, hogy jött három Eddie Murphy, és azok csak a fénydublőrök voltak, stb.
Nem teljesen. Egy fénydublőr, 3 kaszkadőr. Ehhez azt is hozzá kell tenni, hogy Eddie Murphy csak akkor van kamera előtt, ha az arcát mutatják közeliben. Ha a tarkóját veszik, dublőr csinálja. Megteheti. Egyszer 6 órát állt a forgatás, mert DVD-zni támadt kedve.

Kicsit olyan már ez a hollywoodi filmipar, mint egy túltenyésztett kutya.
Sajnos igen. Donald Sutherland semmivel sem kisebb sztár Eddie-nél, mégis ember maradt. Angelina Jolie egy tündér, Brad Pitt jó arc, Rufus Sewell szintén. Depardieu hangulatember.



Ezt hogy kell érteni?
Nekem sikerült fotózkodni vele, de másnap a kaszkadőrszakértőnek nem engedte meg.

És Antonio Banderas? Robert Redford? Bruce Willis?
Bruce Willis-szel dolgoztam csak közülük. Távolságtartó. Köszön, de nem bratyizik.


Melyik akciódra vagy a legbüszkébb (ha van ilyen)?
A legjobban magasból szeretek esni, azok közül szinte mindre büszke vagyok, de az egyik legnehezebb a "Nyuszis" ugrásom volt egy rendezvényen. Viszonylag kis helyre kellett érkeznem 15 méter magasból egy nyúl-jelmezben, ami korlátozta a látómezőmet valamelyest.


Mikre kell figyelni egy ilyen mutatványnál? Hogyan készülsz fel?
Először is az érkezés helyét kell létrehozni, legyen az légzsák, vagy dobozok, aztán felmegyek a daruval és fentről korrigálom. Ha fix helyről ugrom (tető, ilyesmi), akkor a zsákot. Dobozok esetében fentről megnézzük, hol legyenek a rakás szélei, aztán vagy visszaszámolásra, amit utálok, vagy magamtól ugrom. Többféle ugrás létezik, ha nincs konkrét kérés, akkor én döntöm el, melyiket választom.

A visszaszámolás miért rossz?
Fura és kellemetlen, amikor elkezdik 10-től és várnod kell, aztán elindulni végszóra. Amikor elindulok felfelé, már tudom, mit ugrom. Azt minden esetben ugyanazzal a megtanult technikával kell csinálni - magasságtól függetlenül. Csupán annyi a különbség, hogy az induló pozíciót meddig tartod és mikor kezded megforgatni.

Hogy a hátadra érkezz?
Pontosan. Csakis.

Volt már valami komolyabb baleseted?
Egyszer egy autó tetejéről kellett volna leesnem egy hirtelen fékezés hatására előre, de idő előtt lecsúsztam az oldalán és talpra érkeztem. A kollégám azonnal megállt, de a bokám eltört. Egy év és 6 műtét után kezdtem el újra dolgozni. De a sors kegyes volt, mert a kórházban megismerkedtem a feleségemmel, 3 fiam édesanyjával. A Kontroll c. filmből emiatt kiestem, de megérte.

Mit szól a feleséged a munkádhoz?
Ő így ismert meg, elfogadta. Tudja, hogy ez az életem és nem adnám fel semmiért. Természetesen aggódik és büszke rám, sőt a 8 éves fiamat is elengedte már dolgozni velem.

Meddig lehet csinálni az aktív kaszkadőrséget, és mi lesz utána?
Édesapám 63 évesen még aktív volt, de nemrég dolgoztam 70 közeli kollégával is. Amíg az ember szervezete bírja. Nyilván az öregekre már nem bíznak olyan komoly dolgokat, de a szakértők tiszteletből el szokták hívni azokat, akik anno őket indították el a pályán. Én kifejezetten szeretek a nagyokkal együtt dolgozni, mert amikor nem vagyunk kamera előtt, mindig sztoriznak a múltról.
Azon még nem gondolkoztam el, mi lesz utána. Talán nem is akarok. Azok a kollégák, akik már nincsenek köztünk, szinte mindannyian jelen voltak valamilyen formában egészen halálukig. Pintér Tamás "Oroszlán" szakértőként dolgozott és tanított. Édesapám a halála előtt 2 héttel még forgatott.

Van olyan, hogy valaki "polgári" foglalkozást választ?
Mindenkinek van polgári foglalkozása, nagyon kevés az a szerencsés, aki csak ebből meg tud élni. Én pl. az utóbbi 2 évben tehettem meg csak, hogy ne dolgozzak mást.


Hogyan lehet összeegyeztetni a kaszkadőrséget a munkával?
Sokszor előfordult, hogy dönteni kellett a bejelentett 8 órás fix munkahely és 1-2 hónap filmezés között. Nem sok munkáltató tudja tolerálni azt, hogy holnaptól 2 hétig nem jövök... Ilyenkor búcsút vettem a cégtől, aztán amikor vége lett a filmnek, indult a munkakeresés.

Milyen munkahelyeid voltak?
Voltam mobiltelefon-szerelő (5 évig dolgozhattam ott kisebb-nagyobb fizetés nélküli szabadsággal), dolgoztam a Tesconál házhozszállítóként, de személy- és vagyonőri vizsgám is van, mert abban mindig könnyű elhelyezkedni és kevésbé fájdalmas a búcsú, mert hiába biztos megélhetés, a legtöbb helyen lenézik az embert.

Mi az eredeti szakmád?
Hálózatépítő és karbantartó. Itthon felsőfokú szakképesítés, külföldön diploma a besorolása. Egy percet sem töltöttem a szakmában. Hiába keresgéltem, mindenhová 3-4 év gyakorlat kellett volna hozzá, én meg csodálkoztam, hogy pályakezdőből hogy legyek gyakorlott ilyen elvárások mellett, úgyhogy feladtam, de a család megnyugodott, hogy érettséginél többet tudok felmutatni.


Azért a kaszkadőrség izgalmasabb és érdekesebb munka. Sokat lehet sztorizni majd az unokáknak.
Az biztos. Apám az elsők között volt itthon, és mi vagyunk az egyetlenek, ahol 3 generáció dolgozik kaszkadőrként. Öcsém is kaszkadőr, ő is gyerekként kezdte, de sosem kaptunk azért munkát, mert apánk fiai vagyunk. Ő volt, aki a Szabadság, szerelemben a Molotov-koktélt dobta a tankra, majd szitává lőtték.


Van olyan mutatvány, amit szeretnél megcsinálni, de eddig még nem volt rá lehetőséged?
Igazság szerint, ami érdekelt, azt már csináltam. De szerintem minden kaszkadőr álma egy olyan mutatvány, ami a szakmán belül nagyot szól. De a tuti válasz: bármi, amit Taurus-díjjal jutalmaznak. (Ez a kaszkadőrök Oscar-díja.) Vagy valami nagyragadozóval birkózni. Tigris, oroszlán, medve, stb.


És olyan, amit semmiképp nem csinálnál meg, mert túl veszélyes, vagy más okból?
Az autós-motoros dolgok sosem vonzottak. A légdobbantót sem szeretem. Egyszer kipróbáltam, pont elég volt. Korábban ugrottam, mint ahogy kioldott, és sípcsonton vágott.

Van-e, és ha igen, ki a példaképed?
Rengeteg olyan név van a szakmában, akit nagyra tartok. Realista vagyok, sosem fognak velük egy napon említeni. Simon Crane, Greg és Gary Powell, Vic és Andy Armstrong; velük volt szerencsém együtt dolgozni. A hazai nagy öregek közül mindet ismerem és dolgoztam is velük.

Pintér Tamás "Oroszlán"
Ha megkérsz egy "civilt", hogy említsen meg egy hazai kaszkadőrt, nyilván Piroch Gábor nevét fogja mondani. De a filmes szakmán belül már több generációból tudnak nagy neveket említeni: Pintér Tamás "Oroszlán", Ferdinandy Gáspár, Móczár István, Hídvégi Levente, stb. Utánuk jött édesapám, Szántó Károly korosztálya: Kívés Gyuri, Unger Béla, Piroch Gábor, Gulyás Kiss Zoli, stb. A jelenleg is aktív kaszkadőrök közül leginkább Szabó Gáspárt emelném ki.

Mennyire vannak jelen nők a szakmában?
Ugye anno a színésznők helyett is férfiak dolgoztak, de ma már kiváló kaszkadőrnőkkel lehet összefutni. De ahogy a filmekben általában a férfiak vannak többen, így nálunk is. Lényegesen kevesebb igény van női kaszkadőrökre. Szerintem a berögződött séma miatt, hogy a férfi védelmezi a nőt.
Itthon a kezdetekben Kruchió Ágnes volt az egyetlen. Most már olyan 10-15 kolléganőnk van, akik rendszeresen dolgoznak. Szűcs Ildikó, Gavalda Kinga, Szloboda Erzsi nagyon komoly akciókat hajtottak végre.

Szemben a hány férfival?

30-40 rendszeresen foglalkoztatott és kb. ugyanennyi tartalék, akiket akkor hívnak leginkább, ha sok film forog egyszerre, vagy nagy létszámra van szükség.

Ez nem tűnik soknak.
Az amerikai 2-3 ezerhez valóban nem, de itthoni viszonylatban szép szám. Gulyás Kiss Zoli kifejezetten gyerekképzést is tart, de azokat a ritka helyzeteket, amikor gyerekre van szükség, megoldjuk családon belül. Pl. Kollárszky Roland kollégám kislánya, Tara nagyon vagány kiscsaj. Neki leginkább megijedni kell, amikor anyát vagy apát bántják, vagy el akarják szakítani őt tőlük.

Ha már erről van szó, hogy családon belül megoldanak ilyesmit, mi a helyzet az egyéb kapcsolatokkal?
Vannak kaszkadőr párok, akiket a szakma hozott össze; van, akinek sminkes a párja, az én feleségem ápolónő, aki a balesetem után ápolt, tehát közvetetten őt is a szakmának köszönhetem. Egyébként a filmezés olyan, mint egy nagy család. Az öltöztetők, sminkesek, fodrászok, asszisztensek régi jó ismerőseink. Gyakran csinálunk közös programokat; ha baj van, természetes az összefogás.

Mi csinálnál, ha nyugdíjasként visszavonulnál?
A saját tavam partján üldögélnék egy farmon - amikor nem utazom éppen.

Farm, sok lóval, mi? Láttam a képeiden.
Pontosan. Most viszont elköszönök, mert reggel 7-kor Velencén próbálunk a Last Kingdomban (angol tévésorozat).

Jó munkát, vagy nem tudom, mit szokás kívánni.
Kéz- és lábtörést, de ez is megteszi.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése