2012. november 26., hétfő

Az erő krónikája - Looper - Prometheus - Az éhezők viadala - MIB3 - A csodálatos Pókember - A temetésem szervezem - A fekete ruhás nő - A hatalom árnyékában


Az erő krónikája
Krónika, avagy csináljunk X-Men-filmet Marvel Comics nélkül. Megmagyarázatlan energiaforrás, egy Obamára hajazó feka srác, a kötelező fehér szépfiú és egy kiszámítható pszichológiai utazáson végignyargaló lúzer srác története, akik szupererő birtokába kerülnek, de mint tudjuk: a nagy hatalom nagy felelősséggel is jár - kivéve, ha az apánk egy szarláda. Sok jó lehetőséget kihagyott a történet, de a látvány és a kissé kurta, de azért követhető negatív személyiségfejlődés elvitte a hátán a filmet. Lehetett volna hosszabb, kidolgozottabb és kevésbé amerikai.




Looper - A jövő gyilkosa 
Lényegében végig Terminátor-nyúlás, direkt nem megmagyarázott időutazással (okosan letudták: Willisnek megfő tőle az agya...), bár azért akad pár jó pillanata, na meg ha másért nem, akkor a kissrácot alakító Pierce Gagnon miatt érdemes megnézni, de amúgy megint csak egy kissé túlhype-olt, de alapvetően középszerű film, ami sokkal több is lehetett volna annál, mint ami végül lett. Akár egy kiherélt Philip K. Dick-adaptáció, amit szintén az akcióra és valami kusza technoblablára hegyeztek ki, és különben is, Bruce és Joseph majd úgyis beviszi a nézőket.



Prometheus 
Ridley Scott még mindig tud rendezni. És forgatókönyvet íratni. Vagy tudja, mit kell elfogadni megfilmesítésre. Remek színészi alakítások (főleg Noomi Rapace nagyon jó A tetovált lány-féle minimál-actinghoz képest, Michael Fassbender hátborzongatóan tenyérbemászó, de pozitív értelemben, Charlize Theronról pedig bármikor megnézném, hogy robot-e :P ), nem túl tolakodó, de lenyűgöző vizuális effektek (Weta RLZ). A történet nem túl elementáris, hasonló témával már sok filmben lehetett találkozni, így elmarad az újdonság varázsa, és picit lehetett volna az egész film tempója feszesebb, de összességében nagyon korrekt és szép munka, jól illeszkedik az Alien-kánonba (eltekintve pár logikai bakitól).



Az éhezők viadala 
Rambo + Metropolis + Truman-show + Battle Royale + A menekülő ember + Ház az erdő mélyén + 1984 + stb. = Az éhezők viadala. Némileg jobbat vártam, bár így is bőven a nézhetőség határán belül van. Remek színészi alakítások, bájos Jennifer Lawrence, parádés jelmezek és díszletek, na meg persze Donald Sutherland. Csak az a fránya történet... megint. Újabb példa arra, hogy egy közepes regényt erősen felhype-olnak (lásd még Harry Potter, Alkonyat stb) és rögtön megfilmesítik. Csak hát ettől még nem lesz valami eredeti és jó. Jó az operatőri munka, bár egy idő után zavaró a rángatózó kézikamera, ill. túl lassú a tempó, amitől ugyan nem válik unalmassá a film, de 20 percet így is simán ki lehetett volna vágni belőle.



Men In Black 3 
Még mindig toronymagasan az első rész a legjobb. A második erősen felejtős, a harmadik pedig nem rossz ugyan, de nem is túl jó. Korrekt iparosmunka hollywoodi futószalag-rutinnal, de csak próbálkozás arra, hogy visszahozzák az első film eredeti humorát és hangulatát, de már annak minden lelkesedése és újszerűsége nélkül.



A csodálatos Pókember 
Lényegesen jobb film, mint az első három együtt. Kicsit lehetne ugyan tempósabb, de a rendezés, a színészi játék és a vizuális effektusok magasan verik Sam Raimi trilógiáját (ott egyedül a zene volt kiváló, a többi alma, főleg tobimegvájör).



A temetésem szervezem 
Gyönyörűen fényképezett film, ami érthetetlen módon csak most, két évvel a bemutatása után kerül a magyar mozikba. Robert Duvall, Bill Murray, Sissy Spacek és Bill Cobbs idős arcai csodaszépek, minden apró ráncukban ott vannak az elmúlt évtizedek. És persze játszani is tudnak, ami komoly szó, mikor a nagybetűs színészet manapság már kiveszendőben van. Ezért is értékesek az ehhez hasonló filmalkotások. Duvall minimum egy Oscar-jelölést megérdemelt volna.



A fekete ruhás nő 
Daniel Radcliffe igyekszik lerázni magáról a Harry Potter-skatulyát, ez a film az első lépés a komoly mozifilmszínészi státusz felé. Sok szöveget nem kellett tanulnia, elég volt csak folyton boldogtalanul vagy feszülten néznie. Rutinmunka. Erre a szerepre nem volt igazán alkalmas, mert szerintem hiteltelen a feleségét elveszítő ügyvédbojtár karakterében, de azért hozza a kötelezőt. Mint általában, a dühös kísértetes filmek "szellemfaktora" ezúttal is átcsúszott a hatásvadász és öncélú ijesztgetés mezsgyéjére, hiába használták ügyesen a csend dramaturgiai és feszültségkeltő eszközét, a szellemjelenéseknél bevágott sokkoló hanghatások így is nagyon olcsó húzások. Ezzel együtt, ill. emiatt is a film kiváló randifilm, mert minden csaj tapadni fog a pasijához, na meg garantált a sikoltozás. Remek operatőri munka, díszletek és jelmezek, közepes/átlagos színészi játék, történet és rendezés.



A hatalom árnyékában 
George Clooney színészként és rendezőként is kiváló. Utóbbiként ritka jó stílusa van, ami messze túlmutat a vasalóállú macsó-imázsán. Negyedik egészestés munkája nagyon korrekt film, amely betekintést enged az amerikai választási gépezetbe. Nem átütő erejű és az újdonság erejével sem szolgál, de mégis nagyon tisztességes és átgondolt alkotás. Remek színészi alakítások (főleg Philip Seymour Hoffman) és a bizalom és hűség kíméletlen boncolgatása. Hibának nincs helye, de ha hibázol, vállald a következményeit - vagy fordítsd a magad hasznára. Ritka gusztustalan, de mégis betonkemény világot mutat be A hatalom árnyékában.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése